Κοντά στο 50% το ποσοστό των σούπερ μάρκετ στο λιανεμπόριο τροφίμων
Related Articles
Λιγότερο από 50% των πωλήσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων αντιπροσωπεύουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αυτό προκύπτει από ανάλυση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), σύμφωνα με την οποία οι συνολικές καθαρές πωλήσεις (προ ΦΠΑ) του λιανεμπορίου τροφίμων για το 2016 εκτιμώνται σε 18,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ποσοστό 50,05% πραγματοποιήθηκε μέσα από μεμονωμένα καταστήματα, κυρίως εξειδικευμένα (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κλπ.) και ποσοστό 49,95% μέσα από καταστήματα αλυσίδων σουπερμάρκετ. Την ίδια πάντως στιγμή, το ποσοστό των τελευταίων επί του συνόλου των πωλήσεων, παρά τη μείωση σε αξία και παρά την αποχώρηση το 2016 σημαντικών εταιρειών από τον κλάδο, παρουσιάζει αύξηση από το 49,55% του 2015.
Όπως πάντως σημειώνει η ανάλυση του ΙΕΛΚΑ, «οι 38 επιχειρήσεις που αναλύθηκαν στο πλαίσιο της μελέτης το 2016 εμφάνισαν πωλήσεις αξίας 7,90 δισ. ευρώ αυξημένες κατά 1,04 δισ. ευρώ ή 15,16% σε σχέση με τα 6,86 δισ. ευρώ του 2015. Είναι προφανές ότι η εικόνα των 38 αλυσίδων σούπερ μάρκετ του δείγματος είναι σαφώς καλύτερη από την εικόνα του συνόλου του λιανεμπορίου τροφίμων. Χαρακτηριστικό είναι ότι η ΕΛ.ΣΤΑΤ. για το 2016 δίνει μείωση για τον κύκλο εργασιών των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων κατά 0,52%. Η σημαντική αύξηση που καταγράφουν αυτές οι εταιρείες είναι αποτέλεσμα της αναδιανομής των πωλήσεων σημαντικών επιχειρήσεων που αποχώρησαν από την αγορά οι οποίες ανέρχονταν
το 2015 αθροιστικά σε 1,7 δισ. ευρώ και δευτερευόντως από την προσέλκυση πωλήσεων από αλλά κανάλια (π.χ. εξειδικευμένα καταστήματα, λαϊκές αγορές κλπ). Οι πωλήσεις των υπολοίπων καταστημάτων διατροφής εκτός των αλυσίδων σουπερμάρκετ, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ κατέγραψαν πτώση 2,41% και το εμπόριο εκτός καταστημάτων (π.χ. λαϊκές αγορές) πτώση κατά 6,10%. Η τάση αυτή φαίνεται ότι συνεχίζεται και το πρώτο 9μηνο του 2017 και σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. τα καταστήματα σουπερμάρκετ παρουσιάζουν αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 1,73% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2016, ενώ τα μικρότερα καταστήματα μείωση -1,86%».
Παρά την ανακατανομή των πωλήσεων ανάμεσα στα διάφορα κανάλια, φαίνεται ότι το εν Ελλάδι οργανωμένο λιανεμπόριο στην αγορά των τροφίμων υπολείπεται του αντίστοιχου άλλων χωρών της Ε.Ε. Η ανάλυση του ΙΕΛΚΑ μάλιστα αναφέρει ότι «στην Ελλάδα το ποσοστό των μη εξειδικευμένων καταστημάτων (σουπερμάρκετ και παντοπωλεία) στην αγορά των τροφίμων εκτιμάται στο 60%, όταν ο μέσος όρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 77% και στις ανεπτυγμένες αγορές των χωρών της Βόρειας Ευρώπης πλησιάζει ή και ξεπερνάει το 90%. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να αγνοηθεί το γεγονός ότι συνολικά η αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων το 2016 παρουσίασε μείωση της τάξης των 375 εκατ. ευρώ (σχεδόν 2%), ενώ οι πρώτες εκτιμήσεις με βάσεις τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. δημιουργούν ελπίδες για ανάπτυξη των πωλήσεων το 2017 μετά από αρκετά χρόνια, κάτι που σε μεγάλο βαθμό θα εξαρτηθεί από την αγορά των εορτών».
Σημειώνεται ότι η ανάλυση του ΙΕΛΚΑ βασίζεται στους δείκτες που δημοσιεύει η ΕΛ.ΣΤΑΤ., σε στοιχεία της εταιρείας Nielsen, σε στοιχεία της έκδοσης του Πανοράματος των Ελληνικών Σουπερμάρκετ 2017, και στις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις 38 αλυσίδων σουπερμάρκετ.