Οι εισαγόμενες πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων χρόνων έχουν περιορίσει την αγοραστική ικανότητα των νοικοκυριών, η οποία σταδιακά ανακάμπτει μέσω των αυξήσεων των μισθών και της βαθμιαίας υποχώρησης του πληθωρισμού τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος.
Εκτός από τον πληθωρισμό, η προσοχή στρέφεται και στις διαφορές των τιμών μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης, οι οποίες παραμένουν σημαντικές, παρά την έλλειψη εμπορικών περιορισμών και διακυμάνσεων στη συναλλαγματική ισοτιμία. Έρευνες δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι από τις πιο ακριβές χώρες σε αγαθά όπως το βρεφικό γάλα και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων.
Η παρούσα ανάλυση εξετάζει την εξέλιξη και τη σταθερότητα των διαφορών στις τιμές, εστιάζοντας σε 41 κατηγορίες τυποποιημένων επώνυμων προϊόντων σούπερ μάρκετ και συγκρίνοντας τις τιμές στην Ελλάδα με εκείνες σε εννέα άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
Βάσει προηγούμενης έρευνας της Τράπεζας της Ελλάδος, η τελική τιμή ενός τυποποιημένου επώνυμου προϊόντος σούπερ μάρκετ επηρεάζεται από τέσσερις παράγοντες: (α) τον βαθμό συγκέντρωσης της αγοράς των προμηθευτών, (β) τη δομή της αγοράς των λιανεμπόρων, (γ) τις καταναλωτικές συνήθειες και (δ) άλλες μεταβλητές όπως ΦΠΑ, μισθοί, ενοίκια, ανεργία και κατά κεφαλήν εισόδημα.
Σημειώνεται ότι οι εκτιμήσεις της επίδρασης αυτών των παραγόντων στις τιμές βασίστηκαν σε δεδομένα από την περίοδο 2009-2011. Στη συνέχεια, το επίπεδο των τιμών το 2023 εκτιμήθηκε με τη χρήση αντίστοιχων δεικτών τιμών καταναλωτή.
Ακριβά τα τυποποιημένα προϊόντα
Από τη μελέτη προκύπτει ότι, παρά τη σημαντική πρόοδο την περίοδο 2011-2023, η Ελλάδα παραμένει μια ακριβή χώρα για τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι τιμές στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο περίπου 10% υψηλότερες σε σύγκριση με την Ευρωζώνη. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αυξημένη συγκέντρωση στην αγορά των προμηθευτών, τις στρεβλώσεις στην αγορά λιανικής και τις διαφορές στις καταναλωτικές συνήθειες.
Η μελέτη καταλήγει ότι η εξομοίωση της δομής της ελληνικής αγοράς και της συμπεριφοράς των καταναλωτών με τα επίπεδα της ευρωζώνης θα οδηγούσε σε σημαντικές μειώσεις τιμών. Συγκεκριμένα, για προϊόντα με τις υψηλότερες πωλήσεις, η μείωση τιμών στην Ελλάδα θα έφθανε κατά μέσο όρο τις 17 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ για προϊόντα όπου η Ελλάδα είναι από τις πιο ακριβές χώρες, η μείωση θα έφθανε τις 30 μονάδες.
Καθώς στο διάστημα 2011-2023 οι διαφορές τιμών μεταξύ της Ελλάδας και των άλλων χωρών μειώθηκαν κατά 9 μονάδες, υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης με παρεμβάσεις που αυξάνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών, επιφέρουν αλλαγές στη δομή της αγοράς λιανικής και ενισχύουν τον καταναλωτικό αλφαβητισμό.
Η αύξηση του ανταγωνισμού μεταξύ των προμηθευτών θα οδηγούσε σε χαμηλότερες τιμές, καθώς ο ηγέτης κάθε κατηγορίας προϊόντος κατέχει μεγαλύτερο μερίδιο στην Ελλάδα. Επιπλέον, η μεγαλύτερη διείσδυση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θα μπορούσε να επιφέρει περαιτέρω μειώσεις τιμών.
Τέλος, στην αγορά σούπερ μάρκετ, μειώσεις τιμών θα μπορούσαν να προέλθουν από την αύξηση του τοπικού ανταγωνισμού και τη δημιουργία ενώσεων λιανεμπόρων, ώστε να αντιμετωπίζονται οι ολιγοπωλιακές πρακτικές των πολυεθνικών.
Η μελέτη δείχνει ότι, εκτός από τα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα, υπάρχουν και άλλα σημαντικά είδη για τους καταναλωτές, όπως τα μη επεξεργασμένα τρόφιμα και οι υπηρεσίες, όπου η Ελλάδα είναι από τις φθηνότερες χώρες. Ως εκ τούτου, μικροί τοπικοί παραγωγοί δεν ακολουθούν τις ίδιες στρατηγικές τιμολόγησης όπως οι μεγάλες πολυεθνικές.
Σημειώνεται ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα έχει μειωθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες, ιδιαίτερα στα είδη διατροφής, και παραμένει σε μεγάλο βαθμό εισαγόμενος.
Related Articles
Οι εισαγόμενες πληθωριστικές πιέσεις των τελευταίων χρόνων έχουν περιορίσει την αγοραστική ικανότητα των νοικοκυριών, η οποία σταδιακά ανακάμπτει μέσω των αυξήσεων των μισθών και της βαθμιαίας υποχώρησης του πληθωρισμού τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος.
Εκτός από τον πληθωρισμό, η προσοχή στρέφεται και στις διαφορές των τιμών μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης, οι οποίες παραμένουν σημαντικές, παρά την έλλειψη εμπορικών περιορισμών και διακυμάνσεων στη συναλλαγματική ισοτιμία. Έρευνες δείχνουν ότι η Ελλάδα είναι από τις πιο ακριβές χώρες σε αγαθά όπως το βρεφικό γάλα και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων.
Η παρούσα ανάλυση εξετάζει την εξέλιξη και τη σταθερότητα των διαφορών στις τιμές, εστιάζοντας σε 41 κατηγορίες τυποποιημένων επώνυμων προϊόντων σούπερ μάρκετ και συγκρίνοντας τις τιμές στην Ελλάδα με εκείνες σε εννέα άλλες χώρες της Ευρωζώνης.
Βάσει προηγούμενης έρευνας της Τράπεζας της Ελλάδος, η τελική τιμή ενός τυποποιημένου επώνυμου προϊόντος σούπερ μάρκετ επηρεάζεται από τέσσερις παράγοντες: (α) τον βαθμό συγκέντρωσης της αγοράς των προμηθευτών, (β) τη δομή της αγοράς των λιανεμπόρων, (γ) τις καταναλωτικές συνήθειες και (δ) άλλες μεταβλητές όπως ΦΠΑ, μισθοί, ενοίκια, ανεργία και κατά κεφαλήν εισόδημα.
Σημειώνεται ότι οι εκτιμήσεις της επίδρασης αυτών των παραγόντων στις τιμές βασίστηκαν σε δεδομένα από την περίοδο 2009-2011. Στη συνέχεια, το επίπεδο των τιμών το 2023 εκτιμήθηκε με τη χρήση αντίστοιχων δεικτών τιμών καταναλωτή.
Ακριβά τα τυποποιημένα προϊόντα
Από τη μελέτη προκύπτει ότι, παρά τη σημαντική πρόοδο την περίοδο 2011-2023, η Ελλάδα παραμένει μια ακριβή χώρα για τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι τιμές στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο περίπου 10% υψηλότερες σε σύγκριση με την Ευρωζώνη. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αυξημένη συγκέντρωση στην αγορά των προμηθευτών, τις στρεβλώσεις στην αγορά λιανικής και τις διαφορές στις καταναλωτικές συνήθειες.
Η μελέτη καταλήγει ότι η εξομοίωση της δομής της ελληνικής αγοράς και της συμπεριφοράς των καταναλωτών με τα επίπεδα της ευρωζώνης θα οδηγούσε σε σημαντικές μειώσεις τιμών. Συγκεκριμένα, για προϊόντα με τις υψηλότερες πωλήσεις, η μείωση τιμών στην Ελλάδα θα έφθανε κατά μέσο όρο τις 17 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ για προϊόντα όπου η Ελλάδα είναι από τις πιο ακριβές χώρες, η μείωση θα έφθανε τις 30 μονάδες.
Καθώς στο διάστημα 2011-2023 οι διαφορές τιμών μεταξύ της Ελλάδας και των άλλων χωρών μειώθηκαν κατά 9 μονάδες, υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης με παρεμβάσεις που αυξάνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των προμηθευτών, επιφέρουν αλλαγές στη δομή της αγοράς λιανικής και ενισχύουν τον καταναλωτικό αλφαβητισμό.
Η αύξηση του ανταγωνισμού μεταξύ των προμηθευτών θα οδηγούσε σε χαμηλότερες τιμές, καθώς ο ηγέτης κάθε κατηγορίας προϊόντος κατέχει μεγαλύτερο μερίδιο στην Ελλάδα. Επιπλέον, η μεγαλύτερη διείσδυση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θα μπορούσε να επιφέρει περαιτέρω μειώσεις τιμών.
Τέλος, στην αγορά σούπερ μάρκετ, μειώσεις τιμών θα μπορούσαν να προέλθουν από την αύξηση του τοπικού ανταγωνισμού και τη δημιουργία ενώσεων λιανεμπόρων, ώστε να αντιμετωπίζονται οι ολιγοπωλιακές πρακτικές των πολυεθνικών.
Η μελέτη δείχνει ότι, εκτός από τα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα, υπάρχουν και άλλα σημαντικά είδη για τους καταναλωτές, όπως τα μη επεξεργασμένα τρόφιμα και οι υπηρεσίες, όπου η Ελλάδα είναι από τις φθηνότερες χώρες. Ως εκ τούτου, μικροί τοπικοί παραγωγοί δεν ακολουθούν τις ίδιες στρατηγικές τιμολόγησης όπως οι μεγάλες πολυεθνικές.
Σημειώνεται ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα έχει μειωθεί σημαντικά τους τελευταίους μήνες, ιδιαίτερα στα είδη διατροφής, και παραμένει σε μεγάλο βαθμό εισαγόμενος.
Πηγή: news247.gr