Σάββας Κεσίδης, πρόεδρος ΠΟΚΚ: Θετικός ο απολογισμός του Πάσχα για τα κρεοπωλεία

20 May 2023

Σάββας Κεσίδης, πρόεδρος ΠΟΚΚ: Θετικός ο απολογισμός του Πάσχα για τα κρεοπωλεία

Οι δηλώσεις για τα «πόρσε» αρνάκια και κατσικάκια βοήθησαν τελικά τα κρεοπωλεία, παρά την αρχική πριμοδότηση των υπεραγορών με το «καλάθι του Πάσχα». Η εμπορική κίνηση στα κρεοπωλεία κινήθηκε θετικά στην φετινή πασχαλινή περίοδο, παρά τις παλινωδίες από πλευράς του κράτους. Αυτά μεταφέρει στο Meat News ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των κρεοπωλών, Σάββας Κεσίδης, στη συνέντευξη που φιλοξενούμε, όπου εκθέτει και το χρονικό των παρεμβάσεων και των συναντήσεων.

Συνέντευξη στον Γιώργο Κατερίνη. Δημοσιεύτηκε στο Meat News Νο 115 (Μάιος 2023)

Meat News: Πώς πήγε η Πασχαλινή περίοδος για το κρεοπωλείο;

Σ. Κεσίδης: Ήταν μια πάρα πολύ δύσκολη χρονιά για τον κρεοπώλη. Δέκα μέρες πριν από το Πάσχα και τα παζάρια που κάνουμε οι κρεοπώλες και οι έμποροι με τους κτηνοτρόφους, ήρθε το κράτος και έκανε παρέμβαση -για κάποιους θετική, για άλλους αρνητική- σε σχέση με την τιμή. Όταν ένα κράτος παρεμβαίνει στην ελεύθερη αγορά, στην προσφορά και τη ζήτηση και βάζει ένα είδος πλαφόν, δυσκολεύει την όλη κατάσταση στην διακίνηση του κρέατος. Επειδή εμείς οι κρεοπώλες είχαμε από πέρυσι ένα αρνητικό δεδομένο, όπου μας είχαν μείνει σε άλλους πολλά, σε άλλους λίγα αρνιά, πήγαμε συνεσταλμένα, περιμένοντας την πολύ χαμηλή τιμή στη λιανική τιμή των σούπερ μάρκετ, όπως είχε πει ο κ. Γεωργιάδης. Ξέραμε λίγες μέρες πριν το Σάββατο του Λαζάρου, ότι τα σούπερ μάρκετ θα πωλήσουν γύρω στα 10€ το κιλό.

Έτσι πρώτο φοβηθήκαμε να αγοράσουμε παραπάνω αμνοερίφια σε σχέση με τις παραγγελίες που είχαμε. Δεύτερο, οι παραγγελίες που είχαμε ήταν πολύ λιγότερες σε σχέση με πέρυσι. Και τρίτο, αναγκάστηκαν και οι ίδιοι οι έμποροι, οι οποίοι δεν είχαν παραγγελίες από τους κρεοπώλες, να συμπιέσουν τις τιμές των κτηνοτρόφων και να αγοράσουν και λιγότερες ποσότητες. Όλο αυτό έφερε μια ανακατωσούρα στην αγορά.

Παρόλα αυτά, μετά από τις συζητήσεις που έγιναν με το Υπουργείο Ανάπτυξης, βγήκε κάποια στιγμή ο υπουργός και έκανε, ηθελημένα ή άθελα, τη δήλωση ότι το κρέας με ποιότητα πωλείται στα παραδοσιακά κρεοπωλεία. Από εκεί και πέρα άλλαξε άρδην το σκηνικό και ο καταναλωτής ήρθε να ψωνίσει στα καταστήματά μας. Το αποτέλεσμα ήταν μέχρι τη Μ. Πέμπτη – Μ. Παρασκευή να τελειώσουν τα αποθέματά μας και να δυσκολευτούμε να βρούμε αμνοερίφια στο τέλος. Εμείς ως καταστήματα πουλήσαμε μεν το εμπόρευμά μας, αλλά δεν πουλήθηκε όλη η παραγωγή της χώρας.

Όλο αυτό μας βοήθησε να δουλέψουμε και άλλα κρέατα, κυρίως το χοιρινό, αλλά και πουλερικά και μοσχάρι. Οι πωλήσεις μας ήταν κατά τι αυξημένες σε σχέση με την περσινή χρονιά. Για άλλη μια φορά θέλουμε να ευχαριστήσουμε το καταναλωτικό κοινό, που και πάλι εμπιστεύθηκε τον κρεοπώλη του για να ψωνίσει το πραγματικά ποιοτικό κρέας, δίνοντας έστω και κάτι παραπάνω.

Από τη συνέντευξη τύπου που έδωσαν στις 6/4/23 εκπρόσωποι της ΠΟΚΚ, των κτηνοτρόφων, της ΕΔΟΤΟΚΚ και των καταναλωτών στα γραφεία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης

Meat News: Τέλος καλό, όλα καλά, θα μπορούσαμε να πούμε;

Σ, Κεσίδης: Ναι μεν, αλλά… Μένει ένα αλλά, γιατί δεν ξεκίνησε καλά η αγορά. Και αν και θα μπορούσαμε να πουλήσουμε παραπάνω αμνοερίφια, να καταναλώσουμε δηλαδή όλα τα αμνοερίφια που διέθετε η πρωτογενής παραγωγή, δεν έγινε αυτό. Εμείς ως κρεοπώλες θα μπορούσαμε να πουλήσουμε παραπάνω και να βγάλουμε ένα μεγαλύτερο κέρδος, αλλά και πάλι για τις εποχές που ζούμε είμαστε σε πάρα πολύ καλό επίπεδο. Εκείνοι όμως που πραγματικά έχουν πρόβλημα, ίσως και επιβίωσης κάποιοι μικροί παραγωγοί, είναι οι κτηνοτρόφοι. Γιατί ο πρωτογενής τομέας ήθελε άλλες τιμές, άλλες βγήκαν τελικά και κάποιες μονάδες ίσως δεν μπορέσουν να ξεπεράσουν τη διαφορά αυτή.

Meat News: Ανέφερες ότι έγινα κάποιες συζητήσεις. Έγιναν πιο εντατικές συζητήσεις με τα υπουργεία;

Σ. Κεσίδης: Όχι με τα υπουργεία, και αυτό είναι το παράπονό μας, αλλά με το υπουργείο. Εμείς ως κλάδος ανήκουμε στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Παρόλα αυτά δεν είχαμε ούτε μια συνάντηση με το συγκεκριμένο Υπουργείο, δεν εμφανίστηκε πουθενά το ΥΠΑΑΤ. Εμφανιζόταν μόνο το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον υπουργό, τον κ. Γεωργιάδη, με τον αναπληρωτή υπουργό, τον κ. Παπαθανάση και με τον γενικό γραμματέα τον κ. Αναγνωστόπουλο. Είχαμε σχεδόν καθημερινή επικοινωνία και με τους τρεις και τους δώσαμε να καταλάβουν ότι το να στέλνουν εντεταλμένα το καταναλωτικό κοινό στο σούπερ μάρκετ, ναι μεν προάγει την ιδέα του «καλαθιού του Πάσχα», αλλά κάνει μεγάλο κακό στον κλάδο των κρεοπωλών και γενικά στην εμπορία και τη διακίνηση του κρέατος. Γιατί όλοι παραδέχονται ότι εμείς είμαστε η ραχοκοκαλιά της διακίνησης του κρέατος και θα πρέπει να υπάρχουμε ως συνδετικός κρίκος ανάμεσα στον πρωτογενή τομέα και τον καταναλωτή. Προς τιμή του ο κ. Γεωργιάδης κατάλαβε κάποια στιγμή το «παράπονό μας» και με άλλες δηλώσεις περίτρανα είπε ότι ο κρεοπώλης πουλάει την α’ διαλογή, τα «πόρσε», κάτι που έγινε σημαία.

Meat News: Αυτή τη χρονιά έχω την αίσθηση ότι υπήρχε και μια καλύτερη επικοινωνιακή πολιτική από την Ομοσπονδία και τα Σωματεία.

Σ. Κεσίδης: Ισχύει. Από το τελευταίο διοικητικό συμβούλιο που είχαμε κάνει, αποφασίσαμε να είμαστε ενωμένοι ως κλάδος και το τηρήσαμε μέχρι κεραίας. Υπήρχε μια αμεσότητα και βοήθησαν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι μορφές επικοινωνίας μας και ήμασταν όλο το Δ.Σ. και το προεδρείο της ΠΟΚΚ ενημερωμένοι για το τι γίνεται σε όλη την Ελλάδα και βγαίναμε όλοι συντεταγμένα είτε σε τοπικά, είτε σε κεντρικά μέσα και λέγαμε την αλήθεια. Και σε αυτό που λέγαμε βάζαμε μπροστά το μαγαζί μας και αποδεικνύαμε στον καταναλωτή ότι είμαστε 365 μέρες το χρόνο μαζί του.

Meat News: Από πέρυσι έχουμε σοβαρές αυξήσεις τιμών στα κρέατα. Πώς εισπράττει ο καταναλωτής αυτές τις αυξήσεις;

Σ. Κεσίδης: Έχουμε μια αύξηση τιμών 20-25% σε όλα τα είδη κρέατος. Ξέρουμε ότι ο καταναλωτής δυσκολεύεται, γιατί κι εμείς είμαστε καταναλωτές και γνωρίζουμε τις δυσκολίες. Έχουμε συμφωνήσει όλοι μέσω των σωματείων μας να προτείνουμε τη μείωση του εμπορικού μας κέρδους. Οι περισσότεροι επαγγελματίες το έχουν κάνει. Ο καταναλωτής το έχει αντιληφθεί αυτό, γνωρίζοντας πόσο έχει ανέβει η ενέργεια και όλα τα έξοδα και συνεχίζει να επισκέπτεται τα καταστήματά μας και είναι μεγάλη τιμή για μας που μας εμπιστεύεται σε κάθε οικονομική κατάσταση. Αυτό που όμως που έχει συμβεί είναι ότι ο καταναλωτής που μας τιμά, δεν μπορεί να ψωνίσει τις ποσότητες που αγόραζε τα προηγούμενα χρόνια. Μια οικογένεια που π.χ. αγόραζε πέντε κιλά κρέατα την εβδομάδα, τώρα αγοράζει τέσσερα. Αυτό συνολικά είναι ένα μεγάλο ποσοστό για το κάθε κρεοπωλείο και αυτό φαίνεται και από τις αγορές των κρεοπωλών από τους εμπόρους και από τους κτηνοτρόφους. Υπάρχει μια μείωση 10-15%, ίσως και 20% των ποσοτήτων που βάζουμε στα καταστήματά μας. Και αυτό πιστεύω, χωρίς να θέλω να φανώ απαισιόδοξος, ότι θα συνεχιστεί περισσότερο μετά το καλοκαίρι. Αν δεν γίνει κάτι με την κρατική μέριμνα, να πέσει π.χ. το κόστος ενέργειας, να δοθούν κίνητρα, θα φανεί άμεσα στην αγορά πτώση από τον Ιούνιο και μετά.

20 May 2023
Banner