Οι 9 νέες τάσεις στο λιανικό εμπόριο τροφίμων στην Ευρώπη

24 April 2025

Οι 9 νέες τάσεις στο λιανικό εμπόριο τροφίμων στην Ευρώπη

Related Articles

Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή αγορά –όπως οι εμπορικοί δασμοί και η αβεβαιότητα στις παγκόσμιες ροές εμπορίου– οι πωλήσεις στο λιανικό εμπόριο τροφίμων στην ΕΕ συνεχίζουν να αυξάνονται. Αυτή η εξέλιξη αναδεικνύεται από τη νέα έκθεση «The State of Grocery Retail Europe 2025», που εκπονήθηκε από την McKinsey & Company σε συνεργασία με την EuroCommerce και παρουσιάστηκε στην Ελλάδα από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ).

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και μέλος της EuroCommerce, Βασίλης Κορκίδης, τονίζει ότι η τρέχουσα εμπορική ένταση με τις ΗΠΑ, λόγω των επιβαλλόμενων δασμών, δημιουργεί αβεβαιότητα για το μέλλον. Καλεί τις πολιτικές ηγεσίες ΕΕ και ΗΠΑ να εκμεταλλευτούν τη 90ήμερη «ανακωχή» για να προωθήσουν την οικονομική διπλωματία και την αποκλιμάκωση της έντασης. Παράλληλα, σημειώνει την ανάγκη να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς.

Τα νέα δεδομένα του λιανικού εμπορίου τροφίμων

Η έκθεση McKinsey-EuroCommerce βασίστηκε σε συνεντεύξεις με 30 διευθύνοντες συμβούλους επιχειρήσεων του κλάδου και 14.000 καταναλωτές από 13 ευρωπαϊκές χώρες. Στόχος ήταν να εντοπιστούν οι σημαντικότερες προκλήσεις και ευκαιρίες στην αγορά λιανικής πώλησης τροφίμων για την περίοδο 2025-2030.

Η εικόνα που προκύπτει είναι σύνθετη: Οι καταναλωτές γίνονται πιο απαιτητικοί και διχάζονται μεταξύ αναζήτησης ποιότητας και ανάγκης για χαμηλές τιμές. Τα στελέχη των σούπερ μάρκετ καλούνται να απαντήσουν σε καίρια ερωτήματα:

  • Πώς θα διατηρήσουν τα περιθώρια κέρδους υπό συνθήκες πληθωριστικής πίεσης;
  • Πώς θα αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη και τα αναλυτικά δεδομένα;
  • Πώς θα προσελκύσουν νέους καταναλωτές που δεν μαγειρεύουν και αναζητούν έτοιμα γεύματα;

Προκλήσεις και στρατηγικές για το αύριο

Η έκθεση επισημαίνει ότι η οικονομική πίεση θα συνεχιστεί, επηρεάζοντας τόσο την εφοδιαστική αλυσίδα όσο και την αγοραστική συμπεριφορά. Οι επιχειρήσεις καλούνται να επενδύσουν στην ψηφιοποίηση, να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα, να στοχεύσουν στρατηγικά τους τομείς ανάπτυξης και να διατηρήσουν εργατικό δυναμικό με δεξιότητες που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην online αγορά, η οποία προσφέρει μεν δυνατότητες, αλλά απαιτεί και μεγάλες επενδύσεις για να καταστεί βιώσιμη και επικερδής.

Η φετινή, πέμπτη κατά σειρά, έκδοση της έκθεσης εισάγει νέες μεθόδους ανάλυσης, όπως:

  • Πενταετή προοπτική αξιολόγησης των αγορών,
  • Μοντέλο πρόβλεψης όγκου πωλήσεων για κάθε ευρωπαϊκή χώρα,
  • Καταγραφή βέλτιστων πρακτικών που ήδη εφαρμόζονται από ηγέτες του κλάδου.

Οι 9 κυρίαρχες τάσεις έως το 2030

Η έρευνα καταλήγει σε εννέα κομβικές τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν το τοπίο στο ευρωπαϊκό λιανικό εμπόριο τροφίμων:

  1. Ασθενής αναπτυξιακή δυναμική με προβλεπόμενο ετήσιο ρυθμό αύξησης μόλις 0,2%.
  2. Μετατόπιση προς τις ιδιωτικές ετικέτες (προϊόντα ιδιοκτησίας αλυσίδων σούπερ μάρκετ), με αύξηση 1-3%.
  3. Άνοδος της ζήτησης για υγιεινά τρόφιμα, με αύξηση 7%.
  4. Αλλαγή στις συνήθειες της γενιάς Ζ, το 77% της οποίας δεν μαγειρεύει, σε αντίθεση με μόλις 33% των baby boomers.
  5. Εμφάνιση νέου καταναλωτικού κοινού με αύξηση εισοδήματος 4-6%.
  6. Μείωση ενδιαφέροντος για οικολογικά προϊόντα, με πτώση 3%.
  7. Αύξηση των συγχωνεύσεων και εξαγορών στον κλάδο, κατά 30%.
  8. Επιτάχυνση των αποδόσεων για εταιρείες που επενδύουν στην τεχνολογία, με ρυθμό x2,9.
  9. Έκρηξη στις διαφημιστικές δαπάνες, με 20% ετήσια αύξηση στην επαγγελματική διαφήμιση.

Μια περίοδος μετασχηματισμού και επανεστίασης

Αν και η αγορά λιανικής τροφίμων στην Ευρώπη εισέρχεται σε περίοδο χαμηλών ρυθμών ανάπτυξης και έντονου ανταγωνισμού, οι ειδικοί θεωρούν ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ευκαιριών για τις επιχειρήσεις που θα προσαρμοστούν έγκαιρα. Επενδύσεις στην καινοτομία, κατανόηση των αναγκών του σύγχρονου καταναλωτή, στρατηγική αξιοποίηση των δεδομένων και ενίσχυση της εφοδιαστικής ανθεκτικότητας αναδεικνύονται σε βασικά συστατικά επιτυχίας για την επόμενη πενταετία.
Πηγή: amna.gr

24 April 2025
Banner