Οι τιμές και ο πληθωρισμός εναντίον της βιωσιμότητας των τροφίμων

25 April 2023

Οι τιμές και ο πληθωρισμός εναντίον της βιωσιμότητας των τροφίμων

Related Articles

Η βιωσιμότητα του πλανήτη και το περιβάλλον είναι τα βασικά κριτήρια, τα τελευταία χρόνια, για τις διατροφικές επιλογές των καταναλωτών. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα για την Ημέρα της Γης που διενεργήθηκε από την εταιρεία Kearney, το 42% των καταναλωτών (αυξημένο ποσοστό κατά 18 ποσοστιαίες μονάδες από πέρυσι) αποφασίζει για τα προϊόντα που θα ψωνίσει και θα καταναλώσει με βάση το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

 Η έκθεση ανέφερε επίσης ότι το κόστος των πιο φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων δεν αποτελεί πλέον εμπόδιο. Όταν ρωτήθηκαν οι καταναλωτές τι τους εμποδίζει να αγοράζουν προϊόντα που βοηθούν το περιβάλλον, το 46% των καταναλωτών είπε ότι το κόστος ήταν πρωταρχικός παράγοντας, φτάνοντας, όμως, στο 2023 οι δυσκολίες αυτές έχουν καμφθεί αρκετά.

 Η Kearney είπε ότι το φαινόμενο το οποίο ορίζει ως «λήψη διατροφικών επιλογών με βάση τις κλιματικές επιπτώσεις με σκοπό να ωφεληθεί ο πλανήτης»  δεν επηρεάζεται πλέον από τις τιμές που πιθανόν να είναι πιο υψηλές. Η έρευνα σε 1.000 καταναλωτές διαπίστωσε ότι το κόστος «μειώνεται ως εμπόδιο για την αγορά προϊόντων που διεκδικούν περιβαλλοντικά οφέλη», παρά τον επίμονο πληθωρισμό μεταξύ των κατηγοριών τροφίμων.

Η έρευνα του Kearney δείχνει ότι ενώ οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν τον αυξανόμενο πληθωρισμό τροφίμων, εξακολουθούν να αισθάνονται υποχρεωμένοι να λάβουν υπόψιν τους τη βιωσιμότητα όταν αγοράζουν τρόφιμα.

Οι τιμές των τροφίμων παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αύξηση τα τελευταία 40 χρόνια, με τα αρτοσκευάσματα και τα αβγά να κρατούν τα πρωτεία των αυξήσεων. Ο συνολικός δείκτης τροφίμων αυξήθηκε κατά 8,4% κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, σύμφωνα με τον πιο πρόσφατο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Όμως τους τελευταίους μήνες ο πληθωρισμός των τροφίμων μειώνεται, υποχωρώντας κατά 0,3% τον Μάρτιο.

Οι καταναλωτές που ερωτήθηκαν από την Kearney, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, πιστεύουν πως η στροφή σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές τροφίμων αφορά αρχικά τις εταιρείες τροφίμων και ποτών και πρέπει αυτές να επιληφθούν του θέματος. Μόνο το 26% των ερωτηθέντων είπε ότι οι νομοθέτες και οι ρυθμιστικές Αρχές πρέπει να είναι οι πιο υπεύθυνοι και αποφασιστικοί με το θέμα.

Μεταξύ του 42% των καταναλωτών που είπαν ότι οι παραγωγοί τροφίμων πρέπει να φέρουν την ευθύνη, το 54% είπε ότι οι παραγωγοί τροφίμων θα πρέπει να διαδραματίσουν τον μεγαλύτερο ρόλο, σε σύγκριση με το 25%  που «ρίχνει» την ευθύνη στους λιανοπωλητές.

Κολοσσιαίες εταιρείες συσκευασμένων προϊόντων όπως είναι η PepsiCo έχουν αγκαλιάσει την βιώσιμη γεωργία, ενώ εταιρείες όπως η Anheuser-Busch και η Conagra Brands έχουν κάνει βάλει νέα προϊόντα στην αγορά που ισχυρίζονται ότι αντισταθμίζουν τον άνθρακα που δημιουργήθηκε όταν κατασκευάστηκε το προϊόν.

Παρ’ όλα αυτά, κάποιοι πιστεύουν ότι όλα αυτά δεν είναι αρκετά. Σε μια πρόσφατη συνέντευξη, ο διευθυντής πολιτικής του Food & Water Watch, Jim Walsh, είπε ότι οι προσπάθειες του κλάδου δεν θα οδηγήσουν σε ουσιαστικές αλλαγές, καθώς πολλοί εξακολουθούν να χρησιμοποιούν επιβλαβή φυτοφάρμακα και λιπάσματα.

Οι συντάκτες της έκθεσης ανεφεραν ότι καθώς οι εταιρείες τροφίμων και ποτών μετατοπίζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους προς πιο φιλικές προς το κλίμα λειτουργίες, υπάρχουν ευκαιρίες για αυτές να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους και να διαφοροποιηθούν.

Οι εκπομπές πεδίου 3 ορίζονται γενικά ως έμμεσες εκπομπές από όλη την αλυσίδα εφοδιασμού και αξίας μιας εταιρείας. Αποτελούν σχεδόν το 87% του συνολικού αποτυπώματος άνθρακα ενός κατασκευαστή τροφίμων και ποτών.

Άλλες έρευνες κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου πληθωρισμού τροφίμων έχουν δείξει συρρικνούμενες προοπτικές για την αγοραστική συμπεριφορά. Μια έρευνα από το Διεθνές Συμβούλιο Πληροφοριών Τροφίμων τον Μάιο του 2022 διαπίστωσε ότι η τιμή είναι ένας πολύ πιο σημαντικός παράγοντας για τη βιωσιμότητα, όταν πρόκειται να επηρεάσει τις αγοραστικές αποφάσεις ενός αγοραστή, της τάξης του 68% έως 39%.

Πηγή: fooddive-com

25 April 2023
Banner