Μικρή υποχώρηση, μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των σούπερ μάρκετ
Related Articles
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ μειώθηκαν κατά 0,35% τον Ιούνιο του 2025 σε σχέση με τον Μάιο.
Σε ετήσια βάση, δηλαδή σε σχέση με τον Ιούνιο του 2024, ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ ήταν 1,78%, χαμηλότερος από το 2,47% που είχε καταγραφεί τον Μάιο. Από τον Ιούλιο 2024 έως και τον Ιούνιο 2025, οι τιμές έμειναν σχεδόν σταθερές, με αύξηση μόλις 0,25%.
Αύξηση σε κρέας και γλυκά – Μείωση σε καθαριστικά
Μεγάλες μειώσεις τιμών παρατηρήθηκαν σε:
- απορρυπαντικά και καθαριστικά προϊόντα (-8,28%),
- είδη παντοπωλείου όπως ζυμαρικά και κονσέρβες (-5,40%),
- χαρτικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-3,13%).
Αντίθετα, αυξήσεις καταγράφηκαν σε:
- φρέσκα κρέατα (+10,80%),
- σοκολάτες και μπισκότα (+10,19%),
- φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+7,55%).
Οι αυξήσεις στο κρέας σχετίζονται με τη μείωση του ζωικού κεφαλαίου το 2024 λόγω ασθενειών, καθώς και με τις διεθνείς τιμές στα εισαγόμενα είδη. Στα φρούτα και λαχανικά, η άνοδος των τιμών αποδίδεται στις χαμηλότερες θερμοκρασίες του 2025, που καθυστέρησαν την παραγωγή.
Τι συγκρατεί τις τιμές;
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι κύριοι λόγοι που οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν αυξάνονται έντονα είναι οι εξής:
- Μείωση πληθωρισμού: Τα σούπερ μάρκετ κρατούν τις τιμές χαμηλές χάρη στους μεγάλους όγκους προϊόντων και την καλή τους οργάνωση.
- Κυβερνητικά μέτρα: Ο νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προσφορές, που εφαρμόστηκε τον Μάρτιο, ενίσχυσε τον έλεγχο.
- Περισσότερες προσφορές: Οι εκπτώσεις είναι πιο συχνές και μεγαλύτερες, μειώνοντας τις τελικές τιμές.
- Γρήγορη ανανέωση αποθεμάτων: Τα μεγάλα σούπερ μάρκετ ανανεώνουν τα προϊόντα τους ταχύτερα, επηρεάζοντας γρήγορα τις τιμές.
- Ιδιωτικές ετικέτες: Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (που παράγουν τα ίδια τα σούπερ μάρκετ) είναι φθηνότερα και έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στην αγορά.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ