ΙΕΛΚΑ: Άνοδος στη δαπάνη για είδη παντοπωλείου
Related Articles
Σύμφωνα με νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων έχουν υποστεί σημαντικές μεταβολές την τελευταία δεκαπενταετία, με τη συνολική δαπάνη για είδη παντοπωλείου να φτάνει τα 21,6 δισ. ευρώ το 2023. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 3,37% κατά κεφαλήν συγκριτικά με το 2022, αλλά και μείωση σε σύγκριση με το 2009.
Η δαπάνη αυτή καταδεικνύει τις οικονομικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά λόγω των ανατιμήσεων και της μείωσης του όγκου των αγορών τους. Η αύξηση της δαπάνης για τρόφιμα ανέρχεται σε 1,670 ευρώ κατά κεφαλήν, γεγονός που ενδέχεται να αντικατοπτρίζει και τις αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Μεταβολές στη διάρθρωση της διατροφής
Η έρευνα αποκαλύπτει ενδιαφέροντα δεδομένα σχετικά με τις διατροφικές προτιμήσεις. Αν και παρατηρείται αύξηση στις δαπάνες για βασικές πηγές υδατανθράκων, όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά, οι ποσότητες κατανάλωσης σε ψωμί και αρτοσκευάσματα έχουν μειωθεί κατά 6% σε μηνιαία βάση. Αυτή η τάση ευθυγραμμίζεται με μια παγκόσμια αλλαγή στη διατροφή, όπου οι καταναλωτές γίνονται πιο συνειδητοί για την υγεία τους.
Αντίθετα, η ζήτηση για φυτικές πρωτεΐνες και όσπρια αυξάνεται, ενώ η κατανάλωση βασικών ζωικών πρωτεϊνών έχει μειωθεί κατά 16%, υποδεικνύοντας μια στροφή προς πιο υγιεινές επιλογές.
Αυξήσεις και μειώσεις
Αναφορικά με τα γαλακτοκομικά προϊόντα, η κατανάλωση πλήρους γάλακτος μειώθηκε κατά 42%, ενώ η ζήτηση για γάλα χαμηλών λιπαρών παρουσίασε αύξηση. Παράλληλα, η δαπάνη για ελαιόλαδο έχει αυξηθεί κατά 28%, αν και η κατανάλωση του έχει μειωθεί κατά 35% σε επίπεδο νοικοκυριών.
Η αυξανόμενη δαπάνη για αλκοολούχα ποτά, που κυμαίνεται από 9% έως 21%, συνδέεται με την αύξηση της κατανάλωσης στο σπίτι, ιδίως μετά την πανδημία.
Προοπτικές
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταδεικνύει ότι οι Έλληνες καταναλωτές προσαρμόζουν συνεχώς τις διατροφικές τους συνήθειες, επηρεασμένοι από παράγοντες όπως οι τιμές, οι υγειονομικές ανησυχίες και οι αλλαγές στην κατανάλωση. Η στροφή προς πιο υγιεινές επιλογές, καθώς και η ανάγκη για οικονομία, φαίνεται να καθορίζουν την κατεύθυνση των μελλοντικών δαπανών για είδη παντοπωλείου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ