Θανάσης Χατζηνικήτας, πρόεδρος Συλλόγου Κρεοπωλών Ρόδου: Το μεγάλο μας πρόβλημα ο αθέμιτος ανταγωνισμός

19 May 2023

Θανάσης Χατζηνικήτας, πρόεδρος Συλλόγου Κρεοπωλών Ρόδου: Το μεγάλο μας πρόβλημα ο αθέμιτος ανταγωνισμός

Related Articles

Ο Θανάσης Χατζηνικήτας, κρεοπώλης τρίτης γενιάς και πρόεδρος των Ρόδιων κρεοπωλών τα τελευταία δέκα χρόνια, διαθέτει τη γνώση αλλά και την εμπειρία να αναγνωρίζει και να εντοπίζει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα 45 περίπου κρεοπωλεία του νησιού. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Meat News μας δίνει μια εικόνα από αυτά τα προβλήματα και προτείνει λύσεις για τη βελτίωσή τους.

Συνέντευξη στη Λόλα Σκαλτσά. Δημοσιεύθηκε στο Meat News Νο 115 (Μάιος 2023)

Μeat News: Από πότε είστε πρόεδρος κύριε Χατζηνικήτα;

Θανάσης Χατζηνικήτας: Είμαι πρόεδρος των Ρόδιων κρεοπωλών τα τελευταία 10 χρόνια. Η θητεία μου και λόγω της πανδημίας έχει παραταθεί…

Μeat News: Το κρεοπωλείο σας είναι παραδοσιακά οικογενειακό;

Θ. Χατζηνικήτας: Είμαι ιδιοκτήτης ενός κρεοπωλείου και είμαι τρίτης γενιάς. Ναι μεν είμαι παραδοσιακός κρεοπώλης αλλά με τάση εκσυγχρονισμού, αφού οι απαιτήσεις των καιρών αυτό επιβάλλουν. Μου αρέσει το νέο, το καινούργιο και το πιο σύγχρονο και το εφαρμόζω.

Μeat News: Πώς είναι η κατάσταση που βιώνει ο κλάδος σας τον τελευταίο καιρό και ποιοι πιστεύετε πως είναι οι λόγοι;

Θ. Χατζηνικήτας: Θα αναφερθώ στην κατάσταση που αντιμετωπίζουν τα κρεοπωλεία στα οποία έχω την τιμή να είμαι πρόεδρος. Ο κλάδος γενικά πάει πολύ καλά, αλλά το μεγάλο πρόβλημά μας είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός που υπάρχει από τα σούπερ μάρκετ και από τις υπεραγορές κρεάτων. Το αντιμετωπίζουμε προβάλλοντας την ποιότητα, την εξυπηρέτηση, την καθαριότητα και την άμεση επικοινωνία που έχουμε με τον καταναλωτή. Έχουμε χτίσει μια σχέση φιλίας με τους καταναλωτές, με λίγα λόγια δεν είμαστε απρόσωποι.

Μeat News: Το κτηνοτροφικό εμπόριο αντιμετωπίζει δυσκολίες και ποιες θεωρείτε πως είναι αυτές; Τα κρέατα επιβαρύνονται με το μεταφορικό κόστος και πώς διαχειρίζεστε την απορρόφησή του;

Θ. Χατζηνικήτας: Τα τελευταία χρόνια το αυξημένο κόστος των ζωοτροφών είναι ένας βασικός παράγοντας επιβάρυνσης γενικά στην κτηνοτροφία και δεν αναφέρομαι μόνο στη Ρόδο που έχουμε πολλά ζώα ελευθέρας βοσκής. Φυσικά και η ενέργεια και το κόστος μεταφοράς δυσκολεύει την κατάσταση. Το κόστος το απορροφούμε εμείς όσο μπορούμε κι ας μην ξεχνάμε πως το κρέας έχει αυξηθεί στον νομό μας γύρω 20-30%. Το αμνοερίφια είναι πιο ακριβά, με τιμές που κυμαίνονται από 11,5 έως 13 στο νησί μας. Η τιμή των αμνοεριφίων οφείλεται σαφώς περισσότερο στη ζήτηση αλλά και στη μείωση του ζωικού κεφαλαίου εξαιτίας του κόστους εργασίας και συντήρησής τους. Η πρωτογενής παραγωγή είναι πολύ σημαντική για τον τόπο και θα πρέπει τα αρμόδια υπουργεία να σκύψουν στα προβλήματα που έχουν και να τα επιλύσουν όσο πιο σύντομα μπορούν.

Μeat News: Υπάρχουν σφαγές στη Ρόδο προκειμένου να μειωθεί το ζωικό κεφάλαιο;

Θ. Χατζηνικήτας: Ναι, αλλά μειωμένες και ελεγχόμενες σε μερικές μονάδες.

Μeat News: Ο τουρισμός βοηθάει τον κλάδο; Κατά την τουριστική περίοδο υπάρχει επάρκεια ντόπιων κρεάτων;

Θ. Χατζηνικήτας: Βεβαίως και βοηθάει ο τουρισμός. Άλλωστε είμαστε από τις μεγαλύτερες τουριστικές περιοχές στην Ελλάδα - όχι μόνον η Ρόδος, αλλά όλα τα Δωδεκάνησα. Φυσικά δεν επαρκούν τα κρέατα και το 80% είναι εισαγόμενα, δεν είναι ελληνικά, κι αυτή η συνθήκη νομίζω πως είναι γενικευμένη και ισχύει στην ελληνική επικράτεια, όχι μόνο στα Δωδεκάνησα.

Μeat News: Είστε σε δικτύωση με την ΠΟΚΚ, συμμετέχετε στον συνδικαλιστικό σας φορέα;

Θ. Χατζηνικήτας: Η ΠΟΚΚ κάνει καλή δουλειά, προσπαθεί να βελτιώσει όσο μπορεί τις συνθήκες και είμαστε σε συνεννόηση μαζί της για οτιδήποτε μας απασχολεί.

Meat News: Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζετε ως κλάδος;

Θ. Χατζηνικήτας: Ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η έλλειψη προσωπικού. Τα κρεοπωλεία που δουλεύουν αυτή τη στιγμή στη Ρόδο είναι οικογενειακές επιχειρήσεις με προσωπικό από τις ίδιες τις οικογένειες. Τα τελευταία 20-30 χρόνια δεν υπάρχουν νέοι κρεοπώλες γιατί είναι δύσκολη η δουλειά μας και για να γίνει κάποιος κρεοπώλης πρέπει να του αρέσει, να μην το κάνει αναγκαστικά. Έχουμε δύο σχολές στο νησί μας που παραδίδουν μαθήματα και σεμινάρια για την τέχνη του κρεοπώλη και όντως βγήκαν πτυχιούχοι κρεοπώλες απ’ αυτές τις σχολές. Αλλά πιστεύω πως για να γίνει κανείς κρεοπώλης πρέπει να μπει και να δουλέψει στο κρεοπωλείο. Μόνο δουλεύοντας πρακτικά θα μπορέσει να ανταπεξέλθει σ’ αυτό το επάγγελμα.

Πλέον τα κρεοπωλεία έχουν γίνει σύγχρονα και ο καταναλωτής ξέρει τι θέλει και πώς να το ζητήσει. Επομένως, ένα κατάστημα πρέπει να έχει τμήμα κοπής – τεμαχισμού - ξεκοκαλίσματος, πώλησης, παρασκευασμάτων… πολλές θέσεις. Έτσι ένας επαγγελματίας κρεοπώλης πρέπει να γνωρίζει καλά όλα τα πόστα. Όπως καταλαβαίνετε πρόκειται για ένα απαιτητικό επάγγελμα από κάθε άποψη που δύσκολα θα θελήσει κάποιος να ακολουθήσει. Για να καταλάβετε, υπάρχει κρεοπωλείο στη Ρόδο που το 70% του προσωπικού που απασχολεί είναι οικονομικοί μετανάστες.

Μeat News: Έχετε αντιληφθεί τον τελευταίο καιρό οι καταναλωτές να προτιμούν πιο οικονομικά κρέατα ή να μειώνουν τις ποσότητες;

Θ. Χατζηνικήτας: Αυτή η κατάσταση ξεκίνησε πριν από 2-3 χρόνια, όμως, έγινε ξαφνικά στροφή των καταναλωτών. Αφού δοκίμασαν τα πιο οικονομικά κρέατα, επανήλθαν στις αρχικές προτιμήσεις τους. Κατάλαβαν πως με τα πιο φτηνά κρέατα, δεν έμεναν ικανοποιημένοι. Τον τελευταίο καιρό δεν ψωνίζουν φτηνότερα, απλώς ψωνίζουν με σύνεση.

Να τονίσω πως τα κρεοπωλεία του νησιού μας διαθέτουν άριστη ποιότητα κρεάτων και παρασκευασμάτων και πολύ καλές τιμές. Αυτό μπορεί να σας επιβεβαιώσει και η Κτηνιατρική και η Εμπορική Υπηρεσία της Ρόδου, η οποία παρά τους συνεχείς ελέγχους δεν έχει διαπιστώσει παραβατικότητα πάνω από 4-5%, και παίρνουμε πάντα τα εύσημα γι’ αυτόν το λόγο. Σε αντίθεση με υπεραγορές όπου η παραβατικότητα ξεπερνάει το 50%. Προσπαθούμε, παρά τις δυσκολίες, να προσφέρουμε προϊόντα ποιοτικά στους καταναλωτές, αρχικά γιατί είμαστε γνώστες του αντικειμένου και δευτερευόντως γιατί δεν αντιμετωπίζουμε τον καταναλωτή ως έναν απλό περαστικό. Τους πελάτες μας τους γνωρίζουμε με το μικρό τους όνομα, αφού έχουμε διαμορφώσει προσωπική σχέση μαζί τους.

Μeat News: Ποια είναι η γνώμη σας για το καλάθι του νοικοκυριού και εάν εσάς, ως κλάδος, σας επηρεάζει αρνητικά.

Θ. Χατζηνικήτας: Υπό άλλες συνθήκες θα ήταν ωφέλιμο. Δεν πιστεύω, όμως, πως στην περίπτωση του κρέατος βοήθησε κάπου. Εδώ θέλω να πω πως στις 25 Μαρτίου που παραδοσιακά τρώμε μπακαλιάρο, ένα κανάλι στην τηλεόραση αναφέρθηκε σε «μπακαλιάρο α’ ποιότητας». Πρώτη φορά μίλησαν για ποιότητα και μπράβο τους. Αυτό συμβαίνει και με τους κρεοπώλες. Τα κρεοπωλεία πουλάνε κρέατα α’ ποιότητας. Όσο για την απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης να μπει τελικά το πασχαλινό αρνί στο καλάθι του νοικοκυριού, να σας πω πως δεν μας επηρέασε καθόλου εμάς τους κρεοπώλες, εδώ στη Ρόδο.

Να σημειώσω, όμως, πως θα πρέπει να αναγράφονται επάνω στα κρέατα τα ακριβή στοιχεία τους, π.χ.: «Σπάλα Πολωνίας, νεαρό βόειο». Να γνωρίζει ο καταναλωτής τι ψωνίζει·γιατί εδώ είναι το κομβικό σημείο του αθέμιτου ανταγωνισμού που λέγαμε νωρίτερα. Η διευκρίνιση στο προϊόν που διατίθεται πρέπει να είναι απαραίτητη, διαφορετικά εάν δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός τότε γίνεται εσκεμμένα από τις μεγάλες αλυσίδες τροφίμων με στόχο να παραπλανηθεί ο καταναλωτής.

Υπήρχε ένας νόμος πριν από 6-7 χρόνια που επέβαλλε να κόβεται ο κιμάς παρουσία του πελάτη. Απαγορευόταν να πωλείται έτοιμος κομμένος κιμάς και εάν ο παραβάτης επαναλάμβανε τρεις φορές την παράβασή του, τότε του αφαιρείτο η άδεια. Αυτός ο νόμος άλλαξε και αναρωτιέμαι γιατί, ποιους εξυπηρετεί; Παρ’ όλα αυτά, ο κομμένος κιμάς που βλέπουμε σε ταψιά στα σούπερ μάρκετ και στις μεγάλες αλυσίδες κρεοπωλείων, είναι παρανομία και ο καταναλωτής το αντιλαμβάνεται.

Μeat News: Εάν, όπως λέτε, είναι παράνομο να πωλείται σε ταψί κομμένος κιμάς, γιατί δεν διώκεται ο παραβάτης; Το έχετε συζητήσει με την Ομοσπονδία σας, τα συλλογικά όργανα;

Θ. Χατζηνικήτας: Έχουν γίνει επανειλημμένα συζητήσεις αλλά σε ό,τι αφορά το νησί μας θέλω να σας πω πως οι υπηρεσίες ελέγχου είναι υποστελεχωμένες και δυστυχώς αυτό αποτελεί ένα τεράστιο πρόβλημα. Αρκεί να σας πω πως στις περιόδους αιχμής, τις γιορταστικές περιόδους, όπως το Πάσχα π.χ. οι γιατροί μετακινούνται από νησί σε νησί με φουσκωτά καΐκια με το Λιμενικό για να μπορούν να εξυπηρετήσουν ολόκληρη την αγορά των Δωδεκάνησων. Ενδεικτικά σας λέω πως σφάζουν στη Νίσυρο και έρχεται ο γιατρός από την Κω και μετά πάει στην Κάσο κ.λπ. Έχουμε 8 σφαγεία και 6 γιατρούς. Είναι μεγάλο θέμα η ανεπάρκεια προσωπικού και το έχουμε επισημάνει πολλές φορές αλλά δυστυχώς χωρίς αποτέλεσμα. Θα το ξαναπώ, είναι μείζον θέμα για τη δημόσια υγεία. Το τμήμα Εμπορίου στελεχώνουν μόνο 3 άτομα και όπως καταλαβαίνετε τι να πρωτοκοιτάξουν; Τα μεγάλα ξενοδοχεία, τα κρεοπωλεία, τα ζαχαροπλαστεία, τις λαϊκές αγορές, τα καύσιμα… Πώς να τα προλάβουν όλα; Εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, λοιπόν, στον τόπο μας υπάρχει και λαθροσφαγή, ειδικά στις γιορταστικές περιόδους, όπως φυσικά σε όλη την Ελλάδα, να μη γελιόμαστε. Εμείς έχουμε δυο σφαγεία στη Ρόδο που επαρκούν στις ανάγκες μας χάρη στις προσπάθειες του προσωπικού, ειδικά στις περιόδους των γιορτών.

Μeat News: Τι θα θέλατε να ζητήσετε από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης που θα ήταν εφικτό;

Θ. Χατζηνικήτας: Πάγιο αίτημά μας είναι η στελέχωση των υπηρεσιών και στο Εμπορίου και στην Κτηνιατρική Υπηρεσία. Είναι επείγον θέμα και αφορά τη δημόσια υγεία. Φανταστείτε να ξεφύγει κάποιος έλεγχος, τι αντίκτυπο θα έχει… Είμαστε κορυφαίος τουριστικός προορισμός και δεν επιτρέπεται να υπάρχει γιατρός να διανύει 80 χλμ. ορεινής διαδρομής για να φτάσει στις 5 το πρωί στη δουλειά που πρέπει να ελέγξει. Ας μη συζητήσουμε το οικονομικό θέμα… Στέλνουμε το μήνυμα για μια ακόμα φορά και μέσω του περιοδικού σας και ελπίζουμε να εισακουστούμε άμεσα από τον υπουργό.

Μeat News: Ποιοι είναι οι στόχοι σας ως πρόεδρος των κρεοπωλών Ρόδου;

Θ. Χατζηνικήτας: Εκείνο που επιδιώκω προσωπικά αλλά και ως Δ.Σ., και το έχουμε καταφέρει σε πολύ μεγάλο βαθμό, είναι να είναι αγαπημένα τα μέλη μεταξύ τους, να υπάρχει συνεννόηση και όσο το δυνατόν λιγότερη παραβατικότητα. Να δίνουμε στον καταναλωτή ένα αξιόπιστο προϊόν γιατί μας τιμάει με την παρουσία του.

19 May 2023
Banner
Banner