Ευρωπαϊκή Ένωση: Νέες λύσεις για καταναλωτές

18 November 2025

Ευρωπαϊκή Ένωση: Νέες λύσεις για καταναλωτές

Related Articles

Το Συμβούλιο της Ε.Ε. ενέκρινε χθες, 17/11/2025 την επικαιροποιημένη οδηγία για την Εναλλακτική Επίλυση Διαφορών (ΕΕΔ). Η ΕΕΔ αφορά τις μεθόδους επίλυσης διαφορών εκτός δικαστηρίου μεταξύ καταναλωτών και εμπόρων, με τη βοήθεια ενός ουδέτερου τρίτου μέρους.

Στόχος είναι η διαδικασία να γίνει πιο προσιτή, γρήγορη και αποτελεσματική, ειδικά για τις ψηφιακές αγορές και τις διασυνοριακές συναλλαγές.

Απλοποίηση και διαφάνεια

Η νέα οδηγία απλουστεύει τις διαδικασίες, μειώνει τον διοικητικό φόρτο και καθορίζει σαφείς προθεσμίες για τους εμπόρους: πρέπει να απαντούν εντός 20 ημερών στις αιτήσεις ΕΕΔ, διαφορετικά θεωρείται ότι αρνούνται τη διαδικασία. Επιπλέον, τα κράτη-μέλη καλούνται να ενισχύσουν τη συμμετοχή εμπόρων και καταναλωτών και να εστιάσουν σε περιοχές με χαμηλή συμμετοχή ή υψηλό αριθμό καταγγελιών.

Διασυνοριακή προστασία

Η οδηγία επεκτείνει τη δυνατότητα ΕΕΔ και για διαφορές μεταξύ καταναλωτών στην Ε.Ε. και εμπόρων από τρίτες χώρες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημιουργήσει ένα πολύγλωσσο ψηφιακό εργαλείο, διευκολύνοντας τη χρήση της διαδικασίας για διασυνοριακές καταναλωτικές διαφορές.

Επόμενα βήματα

Μετά την έγκριση του Συμβουλίου, η οδηγία θα πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. Τα κράτη-μέλη θα έχουν 26 μήνες για να ενσωματώσουν τους νέους κανόνες στο εθνικό τους δίκαιο, με εφαρμογή 32 μήνες μετά τη δημοσίευση.

Γιατί είναι σημαντική

Με την ανάπτυξη των διαδικτυακών αγορών, οι καταναλωτικές διαφορές αυξάνονται, ενώ η επίλυση μέσω δικαστηρίου είναι χρονοβόρα και δαπανηρή. Η ΕΕΔ προσφέρει γρήγορη και οικονομική λύση, χωρίς δικηγόρους και δικαστικά έξοδα. Σύμφωνα με στοιχεία 2023, 25% των καταναλωτών αντιμετώπισε πρόβλημα, αλλά μόνο το ένα τρίτο προχώρησε σε ενέργεια. Ετησίως, επιλύονται μόνο 300.000 διαφορές μέσω ΕΕΔ στην ΕΕ.

Ιστορικό και εκσυγχρονισμός

Το τελευταίο νομοθετικό πλαίσιο για την εξωδικαστική προστασία των καταναλωτών εκδόθηκε το 2013. Η νέα δέσμη μέτρων της Επιτροπής (2023) εκσυγχρονίζει και απλοποιεί τις διαδικασίες, αντικαθιστώντας και την πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών (ΗΕΔ), η οποία χρησιμοποιήθηκε περιορισμένα. Ο κανονισμός για την ΗΕΔ εκδόθηκε τυπικά στις 19 Νοεμβρίου 2024.

Με τα νέα μέτρα, η Ε.Ε. επιδιώκει ασφαλείς, γρήγορες και διαφανείς λύσεις για καταναλωτές και εμπόρους, εξασφαλίζοντας ότι οι διαφορές επιλύονται αποτελεσματικά χωρίς δικαστήρια.

18 November 2025
Banner
Banner