Βέλγιο: Αύξηση κατανάλωσης κρέατος
Related Articles
Το 2024, η οικιακή κατανάλωση νωπού και κατεψυγμένου κρέατος και πουλερικών στο Βέλγιο αυξήθηκε για δεύτερη συνεχή χρονιά κατά 1%, φτάνοντας τα 28,1 κιλά ανά άτομο. Η αύξηση αυτή σηματοδοτεί επιστροφή στα επίπεδα κατανάλωσης του 2016, μετά την ελαφρά πτώση που είχε σημειωθεί πριν από την πανδημία.
Σχεδόν όλες οι βελγικές οικογένειες (99%) αγόρασαν κρέας και πουλερικά το 2024, με μέσο όρο 58 αγορές ανά έτος. Η αύξηση των τιμών ήταν πιο συγκρατημένη σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, αγγίζοντας μόλις το 1%.
Τα έτοιμα προϊόντα κερδίζουν έδαφος
Πέρα από το νωπό κρέας, οι Βέλγοι καταναλώνουν και σημαντικές ποσότητες έτοιμων προϊόντων: 1,7 κιλά παρασκευάσματα κρέατος, 3,9 κιλά έτοιμα γεύματα με βάση το κρέας και 10,4 κιλά αλλαντικά ανά άτομο. Τα έτοιμα αυτά προϊόντα γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή, όπως δείχνουν τα δεδομένα από 6.000 νοικοκυριά που συνέλεξε η YouGov Belgium για λογαριασμό της VLAM.
Η κατανάλωση φυτικών υποκατάστατων κρέατος, όπως το seitan, το quorn και τα χορτοφαγικά μπιφτέκια, αυξήθηκε ελαφρώς το 2024 και έφτασε τα 0,6 κιλά ανά άτομο – σχεδόν διπλάσια σε σχέση με το 2016. Το ποσοστό των οικογενειών που τα αγοράζουν αυξήθηκε από 27% το 2016 σε 36% το 2024. Παράλληλα, η κατανάλωση οσπρίων πλούσιων σε πρωτεΐνη παρέμεινε σταθερή στα 0,8-0,9 κιλά ανά άτομο. Ωστόσο, η συνολική συμμετοχή των φυτικών εναλλακτικών στη διατροφή παραμένει μικρή.
Το κοτόπουλο κυριαρχεί και αυξάνεται
Το κοτόπουλο είναι το πιο δημοφιλές είδος κρέατος στο βελγικό τραπέζι, με μερίδιο 31% στην οικιακή κατανάλωση, ακολουθούμενο από τα μείγματα κρέατος (22%), το χοιρινό (21%) και το μοσχάρι (16%). Το κοτόπουλο κερδίζει διαρκώς έδαφος μακροπρόθεσμα, κυρίως μεταξύ των νέων και των άγαμων. Το μοσχάρι τείνει να προτιμάται από μεγαλύτερες ηλικίες, ενώ το χοιρινό έχει ισχυρότερη απήχηση σε χαμηλότερες κοινωνικοοικονομικές ομάδες.
Το 2024 σημειώθηκε αύξηση 1% στην κατανάλωση βοδινού για δεύτερη συνεχή χρονιά, ενώ το μοσχάρι επανήλθε σε ανοδική πορεία. Αντιθέτως, η κατανάλωση χοιρινού υποχώρησε. Τα μείγματα κρέατος, ωστόσο, ενισχύθηκαν σημαντικά.
Τα μικρά κομμάτια και ο κιμάς σε άνοδο
Η πλειονότητα του κρέατος και των πουλερικών που αγοράζεται αφορά επεξεργασμένες μορφές όπως κιμάς, λουκάνικα και πανέ. Το μερίδιο αυτών των προϊόντων αυξάνεται συνεχώς. Στο μη επεξεργασμένο κρέας, η προτίμηση μετατοπίζεται από μεγάλα κομμάτια – όπως μπριζόλες και φιλέτα – σε μικρότερα, πιο εύχρηστα κομμάτια όπως κύβοι, λωρίδες και φέτες. Ο κιμάς και τα μικρά κομμάτια αναδεικνύονται σε κυρίαρχες επιλογές για τους καταναλωτές.
Η εμπιστοσύνη στο εγχώριο κρέας παραμένει υψηλή
Σύμφωνα με την έρευνα VLAM Meat Tracking, η στάση των Βέλγων καταναλωτών απέναντι στο εγχώριο κρέας είναι θετική. Το συνδέουν με την ασφάλεια και τον αυστηρό έλεγχο ποιότητας. Η οικιακή κατανάλωση καλύπτει περίπου το 75% της συνολικής κατανάλωσης κρέατος, ενώ η υπόλοιπη περιλαμβάνει γεύματα εκτός σπιτιού και διανομές φαγητού. Οι έρευνες δείχνουν ότι, παρά την ύπαρξη φυτικών και ψαρένιων επιλογών, το βελγικό κοινό εξακολουθεί να δίνει προτεραιότητα στο κρέας και τα πουλερικά.
Πηγή: euromeatnews.com