Πρώτες εντυπώσεις από την πρεμιέρα του «καλαθιού του νοικοκυριού»

03 November 2022

Πρώτες εντυπώσεις από την πρεμιέρα του «καλαθιού του νοικοκυριού»

Related Articles

Πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου για το «καλάθι του νοικοκυριού», χθες 2/11/2022 και ο υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων,  Άδωνις Γεωργιάδης, ο  αναπληρωτής υπουργός, Νίκος Παπαθανάσης, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) Χαράλαμπος Μελισσινός και ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ επισκέφθηκαν καταστήματα 9 αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Αττική.

Οι δηλώσεις τους αισιόδοξες: «Διαπιστώνουμε ότι οι αλυσίδες έχουν προσφέρει σημαντικά χαμηλότερες τιμές σε κρίσιμα είδη. Βρήκαμε φρέσκο γάλα με 1,12, βρήκαμε μακαρόνια με 0,62, βρήκαμε ζάχαρη με 0,94, γενικά βρήκαμε πολύ καλές προσφορές. Ο καταναλωτής που θα επιλέξει το καλάθι του νοικοκυριού, σίγουρα θα έχει μια σημαντική ωφέλεια στην εβδομαδιαία του κατανάλωση και αυτός είναι και ο στόχος» (Άδωνις Γεωργιάδης).

«Προχωράμε σε ένα ακόμη μέτρο στήριξης των συμπολιτών μας, για να αντιμετωπίσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αυτό το κύμα της εξωγενούς κρίσης ακρίβειας που πλήττει και την πατρίδα μας. Κατά την επίσκεψή μας, είδαμε ότι όλα τα σούπερ μάρκετ έχουν εναρμονιστεί με τις οδηγίες που περιλαμβάνονται στη σχετική υπουργική απόφαση. Ήδη τα προϊόντα είναι αναρτημένα στους διαδικτυακούς τόπους των σούπερ μάρκετ αλλά και στο e-katanalotis.gov.gr. Σαφώς θα προχωρήσουμε και στις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις για να κάνουμε πιο εύκολη την δυνατότητα εντοπισμού των προϊόντων από τους καταναλωτές» (Νίκος Παπαθανάσης).

Διαβάστε επίσης: Όπου ακούς πολλά καλάθια... Σχόλιο του Γιώργου Κατερίνη

Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε μεγάλο βαθμό

Ένα ενδιαφέρον ρεπορτάζ από την πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου δημοσίευσε η «Καθημερινή». Σύμφωνα με αυτό η πλειονότητα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ επέλεξε «καλάθια» τα οποία απευθύνονται κυρίως σε πολύ χαμηλά εισοδήματα, καθώς σε αυτά έχουν ισχυρή παρουσία –όπως άλλωστε αναμενόταν– πολλά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και μάλιστα όχι αυτά που οι ίδιες οι αλυσίδες θεωρούν premium. Ακόμη δε και στις περιπτώσεις που έχουν επιλεγεί επώνυμα προϊόντα, κάποιες αλυσίδες έβαλαν στο «καλάθι» πολύ μικρές συσκευασίες, π.χ. στιγμιαίο καφέ σε συσκευασία των 50 γρ., κωδικούς δηλαδή που έτσι κι αλλιώς σπάνια επιλέγουν οι καταναλωτές.

Στο ίδιο ρεπορτάζ αναφέρεται ότι το εύρος της συνολικής αξίας των «καλαθιών» κυμαίνεται από τα 129,35 ευρώ έως τα 191 ευρώ, με τη μέση αξία να διαμορφώνεται στα 155 ευρώ. Ωστόσο, αυτή η αξία προκύπτει από τις τιμές των κωδικών που έχει εντάξει η αλυσίδα και όχι από την τιμή μονάδας. Ετσι, για παράδειγμα, μια αλυσίδα εμφανίζεται να πουλάει φθηνότερο το ρύζι από όλες τις υπόλοιπες, όμως αυτό συμβαίνει διότι έχει εντάξει στο «καλάθι» τη συσκευασία του μισού κιλού και όχι του ενός κιλού. Γι’ αυτόν τον λόγο οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν και την τιμή μονάδας, η οποία αναγράφεται τόσο στα ράφια των σούπερ μάρκετ όσο και στα «καλάθια» τα οποία έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα e-katanalotis.gov.gr.

Πρώτες αντιδράσεις

Από τις πρώτες αντιδράσεις σημειώνουμε τις δηλώσεις του πρώην προέδρου της Ένωσης Κρεοπωλών Αθήνας Βασίλη Ντεληφιλιππίδη στην ΕΡΤ: «Εμείς θέλουμε τον υγιή ανταγωνισμό. Όχι όμως τον αθέμιτο, όχι το «σπρώξιμο» του καταναλωτή προς τα σουπερμάρκετ, αυτό είναι απαράδεκτο και δεν το δεχόμαστε. Πρέπει να σεβόμαστε τον καταναλωτή και τις επιλογές του, είτε θέλει να αγοράσει συσκευασμένο είτε χύμα κρέας από τα κρεοπωλεία. Το αν θα βάλουμε σήμανση σε ορισμένα κομμάτια κρέας που θα πωλούνται σε χαμηλότερη τιμή, αυτό είναι απόφαση της Ομοσπονδίας. Είτε με σήμανση, είτε χωρίς εμείς έχουμε μάθει να είμαστε τίμιοι, να έχουμε “μπέσα” απέναντι στον καταναλωτή, κι αυτό αναγνωρίζεται σε καθημερινή βάση. Ζητάμε να μπούνε όλοι στο “καλάθι του νοικοκυριού”, όλα τα μικρά καταστήματα τροφίμων, κρεοπωλεία, μανάβικά, φούρνοι, ψαράδικα, κι όχι να γίνεται προώθηση μόνο των σούπερ μάρκετ».

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) Γ. Λεχουρίτης εξέφρασε την αντίθεσή του με το μέτρο, επισημαίνοντας ότι στα περισσότερα προϊόντα «οι τιμές είναι ίδιες» με πριν μπουν στο «φθηνό» καλάθι, ενώ δεν παρέλειψε να πει πως θα έπρεπε η κυβέρνηση να ψάξει την «ρίζα του κακού για την ακρίβεια» από το χωράφι στο ράφι και όχι κατευθείαν στο ράφι. Μιλώντας, μάλιστα, σε ραδιοφωνικό σταθμό χθες, 2/11/22 εξήγησε τους λόγους αντίδρασης του ΙΝΚΑ στην πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης, λέγοντας: «Να σταματήσει η κυβέρνηση το επικοινωνιακό σόου και να μη σκοτώνεται ο κύριος Παπαθανάσης και το υπουργείο ολόκληρο να πείσουν τον κόσμο ότι το καλάθι του νοικοκυριού είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Εμείς είχαμε πει από την αρχή ότι είμαστε αντίθετοι ως προς το καλάθι του νοικοκυριού. … Είχαμε πει ότι θα μπουν μέσα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, είχαμε πει ότι αυτά τα προϊόντα τα οποία θα αναρτώνται από τα ίδια τα σουπερμάρκετ και δεν θα αναρτώνται από μία υπηρεσία που θα λέει τι θα μπει, σε όλα αυτά λοιπόν βγήκαμε αληθινοί».

Ο κ. Λεχουρίτης σημείωσε πως ίσως είναι νωρίς ακόμα για συμπεράσματα, σχετικά όμως με τις τιμές προϊόντων είπε: «Δεν έχει αλλάξει κάτι. Σε ορισμένα προϊόντα έχει αλλάξει η τιμή προς τα κάτω, αλλά στα περισσότερα προϊόντα, δηλαδή στα μακαρόνια 62-65 λεπτά ήταν πριν, 65 είναι και τώρα. Το ρύζι μπορεί να ήταν ένα 1,30, το ίδιο είναι και τώρα, δεν έχει αλλάξει κάτι. … Πρέπει να βγούμε και εμείς στο παζάρι για να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει στα σουπερμάρκετ. … Δεν χρειαζόταν καλάθι του νοικοκυριού, για να μειωθεί η τιμή. Εμείς λέμε να γίνει ο έλεγχος στην πηγή. Δηλαδή να ελεγχθεί πόσο ξεκινά η πατάτα στο χωράφι; Πόσο ξεκινά η ντομάτα, πόσο ξεκινάει το ρύζι, πόσο ξεκινάει το καλαμπόκι, πόσο ξεκινάει το λάδι, πόσο ξεκινάει το αχλάδι, τα φρούτα και ούτω καθεξής από το χωράφι και πόσο καταλήγουν στο ράφι».

03 November 2022
Banner