Έρευνα της ΕΚΠΟΙΖΩ υποδεικνύει την αποτυχία στο «καλάθι του νοικοκυριού»

27 January 2023

Έρευνα της ΕΚΠΟΙΖΩ υποδεικνύει την αποτυχία στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Η πρόσφατη έρευνα της ΕΚΠΟΙΖΩ που διενεργήθηκε σε τυχαίο δείγμα 1.034 ατόμων, μέσω της ιστοσελίδας της και των μέσων κοινωνικής της δικτύωσης, το διάστημα από 14 Δεκεμβρίου 2022 έως και 22 Ιανουαρίου 2023, σχετικά με το «καλάθι του νοικοκυριου» δεν υπέδειξε ενθαρρυντικά αποτελέσματα.

Στην έκθεση που δημοσιεύτηκε χθες, 26/1/2023, το 53,4% των συμμετεχόντων στην έρευνα δεν αγοράζουν προϊόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού», αποτυπώνοντας την εικόνα της αποτυχίας του μέτρου, αφού φαίνεται πως δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις προσδοκίες των καταναλωτών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια σε βασικά αγαθά.

Συγκεκριμένα, ενώ το 54,3% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν αγοράζει προϊόντα που ανήκουν στο καλάθι, από όσους δήλωσαν ότι αγοράζουν από αυτό, το 67,7% απάντησε ότι λιγότερα από τα μισά προϊόντα που προμηθεύεται συνολικά ανήκουν στο καλάθι.

Από όσους δεν αγοράζουν τα απαραίτητα για αυτούς προϊόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού», το 58,7% ανέφερε ότι προτιμά προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορές, το 39% απάντησε ότι βρίσκει πιο φθηνά προϊόντα από αυτά που περιλαμβάνονται σε αυτό, το 34% αγοράζει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που δεν περιλαμβάνονται στο καλάθι, ενώ το 19,5% θεωρεί ότι δεν είναι ποιοτικά τα προϊόντα που περιέχονται σε αυτό.

Όπως δείχνουν τα αποτελέσματα της έρευνας, οι καταναλωτές δείχνουν απογοητευμένοι από την εφαρμογή του μέτρου και αναλυτικά: Το 40,2% δήλωσε καθόλου ευχαριστημένοι, το 37% λίγο, ενώ πολύ ή πάρα πολύ δηλώνει μόλις το 12,7%. Είναι σημαντικό να πούμε πως την περίοδο των εορτών, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων της έρευνας (83,2%) δήλωσε πως δεν έκανε χρήση κανενός από τα εορταστικά καλάθια (καλάθι του Άι-Βασίλη και εορταστικό).

Στην ερώτηση για τον τρόπο που οι καταναλωτές κάνουν έρευνα αγοράς, το 44,4% δήλωσαν ότι κάνουν έρευνα αγοράς κατά την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Το 34% μέσω των ενημερωτικών φυλλαδίων, newsletter, ιστοσελίδα σούπερ μάρκετ, διαφημίσεις. Το 19, 8% δεν κάνει έρευνα αγοράς, ενώ μόλις το 1,5% ελέγχει μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.gov.gr.

Ακρίβεια και φτωχοποίηση

Το κύμα ακρίβειας και ανατιμήσεων απασχόλησε και την έρευνα και στην ερώτηση «σε τι ποσοστό εκτιμάτε ότι έχουν αυξηθεί οι τιμές στα βασικά αγαθά (τρόφιμα και άλλα είδη σούπερ μάρκετ) συγκριτικά με πέρυσι», το 74,5% εκτιμά ότι αυτές έχουν αυξηθεί από 20 έως και πάνω από 50%. Επίσης, ένα μεγάλο ποσοστό, 79%, απάντησε ότι έχει αναγκαστεί να μειώσει τα έξοδά του στα βασικά αγαθά, γεγονός που επιβεβαιώνει την πτώση του βιοτικού επιπέδου και τη φτωχοποίηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού που έχει πλήξει τη χώρα.

Ενίσχυση στο συμπέρασμα της φτωχοποίησης των πολιτών αποτελεί και το γεγονός ότι, το 33,2% ανήκει σε κάποια από τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού (άνεργοι, μακροχρόνια άνεργοι, μονογονεϊκές οικογένειες, οικονομικά ασθενείς, άτομα με αναπηρία (ΑMEA), πολυμελείς οικογένειες, χρόνια ασθενείς, ανασφάλιστοι, ηλικιωμένοι, φοιτητές), με το 21,6% να δηλώνει μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα έως 700 ευρώ.

27 January 2023
Banner