Έρευνα: Οι πολίτες αναζητούν λύσεις για τη μείωση των δαπανών – 1 στους 2 αγοράζει μόνο τα βασικά
18 December 2024
Related Articles
Η ανησυχία για την οικονομική αβεβαιότητα παραμένει έντονη στην Ελλάδα, με τη δημοφιλή έρευνα EY Future Consumer Index να αποκαλύπτει πώς οι Έλληνες καταναλωτές ανταποκρίνονται στις προκλήσεις ενός παγκόσμιου οικονομικού περιβάλλοντος, που χαρακτηρίζεται από τον υψηλό πληθωρισμό, τις γεωπολιτικές εντάσεις και την κλιματική αλλαγή.
Σε αυτό το σκηνικό, οι καταναλωτές φαίνεται να προσαρμόζονται, επικεντρωμένοι στην προστασία των προσωπικών τους οικονομικών και της υγείας τους.
Το κόστος ζωής και οι οικονομικές ανησυχίες
Το υψηλό κόστος ζωής εξακολουθεί να κυριαρχεί στις ανησυχίες των καταναλωτών, με το 69% να δηλώνει ότι το κόστος ζωής είναι το μεγαλύτερο άγχωμα, ενώ ακολουθούν τα προσωπικά τους οικονομικά (63%) και η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας (47%). Επιπλέον, η ανησυχία για την υγεία εντείνεται, με το 41% των πολιτών να ανησυχεί για την ψυχική τους ευημερία και το 39% για τη σωματική τους υγεία.
Μείωση δαπανών
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι 3 στους 5 Έλληνες (60%) δαπανούν λιγότερα για μη απαραίτητα προϊόντα, ενώ ο μισός πληθυσμός (50%) αναφέρει ότι αγοράζει μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Αυτές οι καταναλωτικές συνήθειες υπογραμμίζουν τη γενική τάση για περιορισμένη κατανάλωση και αυστηρό προγραμματισμό των εξόδων. Σε αυτό το περιβάλλον, οι επιλογές για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνονται, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε οικονομικότερες εναλλακτικές.
Ιδιωτική ετικέτα
Η αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται, με τους καταναλωτές να τις θεωρούν πλέον ισότιμες με τα επώνυμα προϊόντα. Το 60% των Ελλήνων καταναλωτών εκτιμά ότι τα προϊόντα αυτά καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες τους, ενώ το 54% πιστεύει ότι η ποιότητά τους βελτιώνεται συνεχώς. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν έδαφος, κυρίως στην κατηγορία των ειδών φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού, αλλά και σε άλλες κατηγορίες όπως τρόφιμα και καλλυντικά.
Η αντίσταση των φυσικών καταστημάτων
Η αύξηση των διαδικτυακών αγορών είναι αδιαμφισβήτητη, αλλά οι καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν τα φυσικά καταστήματα για την προσωπική αλληλεπίδραση και την πιο ανθρώπινη εμπειρία. Ειδικότερα, το 24% των καταναλωτών έκανε συχνές αγορές εκτός σούπερ μάρκετ με κατ’ οίκον παράδοση το τελευταίο τρίμηνο, ενώ μόλις το 12% χρησιμοποίησε την υπηρεσία online αγορών από σούπερ μάρκετ. Παρά τις αυξημένες επιλογές που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, οι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί όσον αφορά την ποιότητα της παράδοσης και τα υψηλά έξοδα αποστολής.
Τεχνητή Νοημοσύνη: Περιορισμένη εξοικείωση και αντίσταση
Αν και η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αποκτά όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην καταναλωτική εμπειρία, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί με τη χρήση της. Μόλις το 18% των καταναλωτών κατανοεί πλήρως την τεχνολογία αυτή και τις εφαρμογές της στην καθημερινή ζωή, ενώ οι υπόλοιποι εμφανίζονται λιγότερο εξοικειωμένοι, με το 26% να μην κατανοεί πλήρως την έννοια της AI.
Η τιμή ως κριτήριο αγοράς
Η τιμή παραμένει το κυριότερο κριτήριο για τις αγορές των καταναλωτών, με το 76% να δηλώνει ότι θα συνεχίσει να επιλέγει τα προϊόντα με βάση την τιμή τους τα επόμενα τρία χρόνια. Παρά την αύξηση των τιμών, το 35,4% των καταναλωτών δηλώνει ότι δεν έχει αλλάξει τον τρόπο αγοράς των προϊόντων του, ενώ οι υπόλοιποι στρέφονται σε πιο οικονομικές εναλλακτικές ή μειώνουν τις ποσότητες που αγοράζουν.
Συμπεράσματα και στρατηγικές για επιχειρήσεις
Οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς, με στόχο να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του ρευστού οικονομικού περιβάλλοντος. Προτάσεις για τις επιχειρήσεις περιλαμβάνουν τη συμπίεση του κόστους, την αποτελεσματική χρήση της τεχνολογίας και την ενίσχυση της προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών. Οι στρατηγικές αυτές μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να επιβιώσουν και να ευημερήσουν στην εποχή της οικονομικής αβεβαιότητας.
10+1 προτάσεις για τις επιχειρήσεις
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας και την εμπειρία της από την αγορά, η ΕΥ καταθέτει μια σειρά από προτάσεις, θέλοντας να συμβάλει στην αντιμετώπιση των πρωτόγνωρων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στο ρευστό σημερινό περιβάλλον. Οι βασικές προτάσεις κινούνται στους ακόλουθους κεντρικούς άξονες:
1. Ο άνθρωπος στο επίκεντρο
2. Συμπίεση του κόστους μέσω αποτελεσματικής επιχειρησιακής λειτουργίας και δυνατού sourcing (ισχυρών προμηθειών)
3. Ανάπτυξη ή/και συμμετοχή σε οικοσυστήματα αλυσίδων αξίας πλήρους ορατότητας
4. Το Περιβάλλον, η Κοινωνία και η Διακυβέρνηση (ESG) ως κύριο συστατικό του επιχειρηματικού DNA
5. Η τεχνητή νοημοσύνη: πιθανός καταλύτης των αγοραστικών αποφάσεων, αλλά και των επιχειρησιακών λειτουργιών
6. Ανάγκη για ανθρώπινη αλληλεπίδραση και πολυκαναλική εμπειρία
7. Προκλήσεις και ευκαιρίες από την ενίσχυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
8. Το σπίτι στο επίκεντρο της καθημερινής ζωής και των αγοραστικών αποφάσεων
9. Ο αυξανόμενος ρόλος των influencers
10. Σχεδιασμός, εγκατάσταση και συνεχής βελτίωση αποτελεσματικών customer journeys για όλα τα προφίλ καταναλωτών
11. Εμπιστοσύνη των καταναλωτών και η ασφάλεια των δεδομένων τους
Συνολικά, η έρευνα καταδεικνύει τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται για τους Έλληνες καταναλωτές: μια πραγματικότητα γεμάτη προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες για προσαρμογή και καινοτομία. Πηγή: ot.gr
Related Articles
Η ανησυχία για την οικονομική αβεβαιότητα παραμένει έντονη στην Ελλάδα, με τη δημοφιλή έρευνα EY Future Consumer Index να αποκαλύπτει πώς οι Έλληνες καταναλωτές ανταποκρίνονται στις προκλήσεις ενός παγκόσμιου οικονομικού περιβάλλοντος, που χαρακτηρίζεται από τον υψηλό πληθωρισμό, τις γεωπολιτικές εντάσεις και την κλιματική αλλαγή.
Σε αυτό το σκηνικό, οι καταναλωτές φαίνεται να προσαρμόζονται, επικεντρωμένοι στην προστασία των προσωπικών τους οικονομικών και της υγείας τους.
Το κόστος ζωής και οι οικονομικές ανησυχίες
Το υψηλό κόστος ζωής εξακολουθεί να κυριαρχεί στις ανησυχίες των καταναλωτών, με το 69% να δηλώνει ότι το κόστος ζωής είναι το μεγαλύτερο άγχωμα, ενώ ακολουθούν τα προσωπικά τους οικονομικά (63%) και η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας (47%). Επιπλέον, η ανησυχία για την υγεία εντείνεται, με το 41% των πολιτών να ανησυχεί για την ψυχική τους ευημερία και το 39% για τη σωματική τους υγεία.
Μείωση δαπανών
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι 3 στους 5 Έλληνες (60%) δαπανούν λιγότερα για μη απαραίτητα προϊόντα, ενώ ο μισός πληθυσμός (50%) αναφέρει ότι αγοράζει μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Αυτές οι καταναλωτικές συνήθειες υπογραμμίζουν τη γενική τάση για περιορισμένη κατανάλωση και αυστηρό προγραμματισμό των εξόδων. Σε αυτό το περιβάλλον, οι επιλογές για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνονται, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε οικονομικότερες εναλλακτικές.
Ιδιωτική ετικέτα
Η αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται, με τους καταναλωτές να τις θεωρούν πλέον ισότιμες με τα επώνυμα προϊόντα. Το 60% των Ελλήνων καταναλωτών εκτιμά ότι τα προϊόντα αυτά καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες τους, ενώ το 54% πιστεύει ότι η ποιότητά τους βελτιώνεται συνεχώς. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν έδαφος, κυρίως στην κατηγορία των ειδών φροντίδας σπιτιού και νοικοκυριού, αλλά και σε άλλες κατηγορίες όπως τρόφιμα και καλλυντικά.
Η αντίσταση των φυσικών καταστημάτων
Η αύξηση των διαδικτυακών αγορών είναι αδιαμφισβήτητη, αλλά οι καταναλωτές εξακολουθούν να προτιμούν τα φυσικά καταστήματα για την προσωπική αλληλεπίδραση και την πιο ανθρώπινη εμπειρία. Ειδικότερα, το 24% των καταναλωτών έκανε συχνές αγορές εκτός σούπερ μάρκετ με κατ’ οίκον παράδοση το τελευταίο τρίμηνο, ενώ μόλις το 12% χρησιμοποίησε την υπηρεσία online αγορών από σούπερ μάρκετ. Παρά τις αυξημένες επιλογές που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα, οι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί όσον αφορά την ποιότητα της παράδοσης και τα υψηλά έξοδα αποστολής.
Τεχνητή Νοημοσύνη: Περιορισμένη εξοικείωση και αντίσταση
Αν και η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αποκτά όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην καταναλωτική εμπειρία, οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί με τη χρήση της. Μόλις το 18% των καταναλωτών κατανοεί πλήρως την τεχνολογία αυτή και τις εφαρμογές της στην καθημερινή ζωή, ενώ οι υπόλοιποι εμφανίζονται λιγότερο εξοικειωμένοι, με το 26% να μην κατανοεί πλήρως την έννοια της AI.
Η τιμή ως κριτήριο αγοράς
Η τιμή παραμένει το κυριότερο κριτήριο για τις αγορές των καταναλωτών, με το 76% να δηλώνει ότι θα συνεχίσει να επιλέγει τα προϊόντα με βάση την τιμή τους τα επόμενα τρία χρόνια. Παρά την αύξηση των τιμών, το 35,4% των καταναλωτών δηλώνει ότι δεν έχει αλλάξει τον τρόπο αγοράς των προϊόντων του, ενώ οι υπόλοιποι στρέφονται σε πιο οικονομικές εναλλακτικές ή μειώνουν τις ποσότητες που αγοράζουν.
Συμπεράσματα και στρατηγικές για επιχειρήσεις
Οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς, με στόχο να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις του ρευστού οικονομικού περιβάλλοντος. Προτάσεις για τις επιχειρήσεις περιλαμβάνουν τη συμπίεση του κόστους, την αποτελεσματική χρήση της τεχνολογίας και την ενίσχυση της προσφοράς προϊόντων και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των καταναλωτών. Οι στρατηγικές αυτές μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να επιβιώσουν και να ευημερήσουν στην εποχή της οικονομικής αβεβαιότητας.
10+1 προτάσεις για τις επιχειρήσεις
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας και την εμπειρία της από την αγορά, η ΕΥ καταθέτει μια σειρά από προτάσεις, θέλοντας να συμβάλει στην αντιμετώπιση των πρωτόγνωρων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στο ρευστό σημερινό περιβάλλον. Οι βασικές προτάσεις κινούνται στους ακόλουθους κεντρικούς άξονες:
1. Ο άνθρωπος στο επίκεντρο
2. Συμπίεση του κόστους μέσω αποτελεσματικής επιχειρησιακής λειτουργίας και δυνατού sourcing (ισχυρών προμηθειών)
3. Ανάπτυξη ή/και συμμετοχή σε οικοσυστήματα αλυσίδων αξίας πλήρους ορατότητας
4. Το Περιβάλλον, η Κοινωνία και η Διακυβέρνηση (ESG) ως κύριο συστατικό του επιχειρηματικού DNA
5. Η τεχνητή νοημοσύνη: πιθανός καταλύτης των αγοραστικών αποφάσεων, αλλά και των επιχειρησιακών λειτουργιών
6. Ανάγκη για ανθρώπινη αλληλεπίδραση και πολυκαναλική εμπειρία
7. Προκλήσεις και ευκαιρίες από την ενίσχυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
8. Το σπίτι στο επίκεντρο της καθημερινής ζωής και των αγοραστικών αποφάσεων
9. Ο αυξανόμενος ρόλος των influencers
10. Σχεδιασμός, εγκατάσταση και συνεχής βελτίωση αποτελεσματικών customer journeys για όλα τα προφίλ καταναλωτών
11. Εμπιστοσύνη των καταναλωτών και η ασφάλεια των δεδομένων τους
Συνολικά, η έρευνα καταδεικνύει τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται για τους Έλληνες καταναλωτές: μια πραγματικότητα γεμάτη προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες για προσαρμογή και καινοτομία.
Πηγή: ot.gr