Έρευνα: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές μειώνουν το κόκκινο κρέας, τα γαλακτοκομικά και το αλκοόλ εξαιτίας των αυξημένων τιμών

27 December 2022

Έρευνα: Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές μειώνουν το κόκκινο κρέας, τα γαλακτοκομικά και το αλκοόλ εξαιτίας των αυξημένων τιμών

Μια νέα έρευνα-κοινοπραξία  κορυφαίων πανεπιστημίων* της Ευρώπης αποκαλύπτει πως η πλειοψηφία των Ευρωπαίων καταναλωτών (53%) ανησυχεί έντονα για τις ελλείψεις τροφίμων. Η μελέτη αφορά 5.000 καταναλωτές σε 10 ευρωπαϊκές χώρες και διαπίστωσε ότι περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα (55%) πιστεύουν ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία και τα επακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα και επιπτώσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού έχουν κάνει την παραγωγή τροφίμων πιο ευάλωτη, ενώ το 54% πιστεύει ότι ο πόλεμος είναι κύριος λόγος για τις αυξημένες τιμές των τροφίμων στην Ευρώπη.

Η συγκεκριμένη έρευνα «παρακολουθεί» την έρευνα που διεξήχθη το 2020 , η οποία έδειξε ότι τα μέτρα περιορισμού του Covid-19 μπορεί να έχουν προκαλέσει μόνιμη αλλαγή συμπεριφοράς σε σχέση με την κατανάλωση τροφίμων.

Οι επιπτώσεις της αύξησης των τιμών έγιναν έντονα αισθητές από τους καταναλωτές τον τελευταίο χρόνο, με τους αγοραστές να παρατηρούν αυξήσεις τιμών για τις περισσότερες κατηγορίες τροφίμων. Οι πιο απότομες από αυτές τις παρατηρούμενες αυξήσεις τιμών είναι στα ζωικά προϊόντα, με το 55% των καταναλωτών να λέει ότι έχει δει σημαντική αύξηση τιμών στο κόκκινο κρέας, 52% στα ψάρια και 51% στα γαλακτοκομικά.

Σχεδόν οι μισοί, εν τω μεταξύ, πιστεύουν ότι αυτό το κόστος κατανέμεται άδικα, με το 48% των ερωτηθέντων να πιστεύουν ότι ο πόλεμος έδωσε τη δυνατότητα στους λιανοπωλητές και τους παραγωγούς να αποκομίσουν περισσότερα κέρδη.

Οι καταναλωτές αντιδρούν στις αυξημένες τιμές μειώνοντας το κόστος όπου μπορούν, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς λιγότερων, της αγοράς φθηνότερων εμπορικών σημάτων και των αγορών σε φθηνότερα καταστήματα. Σχεδόν 4 στους 10 καταναλωτές (37%) αναφέρουν ότι αγοράζουν λιγότερο κόκκινο κρέας, ενώ το ένα τρίτο αγοράζει λιγότερα ψάρια και πουλερικά (33% για κάθε κατηγορία).

Οι αγοραστές περιορίζουν, επίσης, εξ ολοκλήρου ορισμένες κατηγορίες για να εξοικονομήσουν χρήματα, με 1 στους 10 καταναλωτές (12%) να έχει σταματήσει εντελώς να αγοράζει φαγητά και το 10% να έχει σταματήσει να αγοράζει αλκοολούχα ποτά.

Για τη μείωση του κόστους στα δημητριακά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το 1/3 των καταναλωτών λέει ότι έχει στραφεί στην αγορά φθηνότερης μάρκας (35% και 33% αντίστοιχα).

Πιο προσεκτικές αγορές

Εκτός από την εξοικονόμηση κόστους, οι καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη κάνουν επίσης πιο συνειδητοποιημένες επιλογές αγορών. Πάνω από το μισό (52%) λέει ότι τώρα ελέγχει τις τιμές περισσότερο από ό,τι πριν από την πανδημία - μια αύξηση από 31% το 2020.

Τέσσερις στους 10 (41%), δηλώνουν ότι κάνουν λιγότερες απρογραμμάτιστες αγορές από ό,τι πριν, από 26% το 2020. Τέσσερις στους 10 ελέγχουν επίσης ημερομηνίες χρήσης (40%) ή χρησιμοποιούν ετικέτες για να συγκρίνουν περισσότερα προϊόντα (39 %).

Εξετάζοντας τις τάσεις της συμπεριφοράς των καταναλωτών, όσον αφορά το μαγείρεμα και το φαγητό, η έρευνα χρησιμοποίησε τα ευρήματα για να κατατάξει τους Ευρωπαίους καταναλωτές σε πέντε κατηγορίες.

Αυτή η ομαδοποίηση δείχνει ότι το 1/3 (33%) των καταναλωτών αναφέρει ότι πλέον δίνει μεγαλύτερη προσοχή στις τιμές των τροφίμων, αλλά κατά τα άλλα δεν αναφέρει σημαντικές αλλαγές, ενώ το 1/3 (32%) δηλώνει ότι κάνει πιο προσεκτικές επιλογές τροφίμων, όπως το να δίνει περισσότερη προσοχή στις ετικέτες ή στην αναζήτηση νέων καινοτόμων Τροφίμων.

Μόνο το 19% των καταναλωτών παρέμεινε σταθερό στις παλιές προτιμήσεις του και συμπεριφορές στην αγορά τροφίμων.

* Η μελέτη «Αλλαγές στη συμπεριφορά των τροφίμων σε περιόδους κρίσης» διευθύνεται από το Πανεπιστήμιο Aarhus της Δανίας, με χρηματοδότηση από το EIT Food, και υποστηρίζεται από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Καινοτομίας και Τεχνολογίας (EIT) , φορέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πηγή: eitfood-eu

27 December 2022
Banner
Banner