Έρευνα: Άνοδος του τζίρου εξαιτίας του πληθωρισμού

20 January 2023

Έρευνα: Άνοδος του τζίρου εξαιτίας του πληθωρισμού

Έρευνα της NielsenIQ ήρθε στο φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, σύμφωνα με την οποία ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ ανέβηκε εξαιτίας του πληθωρισμού, ενώ οι καταναλωτές μείωσαν ελαφρά τις ποσότητες στο καλάθι τους. Επίσης, η έρευνα έδειξε πως οι καταναλωτές διαφοροποίησαν την αγοραστική συμπεριφορά τους, αλλάζοντας τις προτιμήσεις τους σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες ή τις μάρκες, ενώ συνεχίζεται η προτίμηση σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά και στις κάθε είδους προσφορές.

Συγκεκριμένα, καταγράφηκε αύξηση πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων αλλά και σε βασικά καταναλωτικά είδη (FMCGs). Ο θετικός ρυθμός δεν προέκυψε από αύξηση των τεμαχίων καθώς παρατηρήθηκε ελαφριά μείωση στις ποσότητες των προϊόντων που πωλήθηκαν, αλλά εξαιτίας οφείλεται στην πληθωριστική τάση.

Φαίνεται, επίσης, πως η επίδραση του τουρισμού στην κατανάλωση βασικών καταναλωτικών ειδών είναι καταλυτική. Ενδεικτικά, οι περιοχές της Κρήτης και της Πελοποννήσου τονώθηκαν σημαντικά από την τουριστική δραστηριότητα, σημειώνοντας αύξηση τζίρου κατά 9,2 και 8,5% σε σχέση με το 2021.

Σύμφωνα με την έρευνα:

  • Ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων παρουσίασε θετικό ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 6,3% παρουσίασε ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων για το σύνολο του 2022.
  • Τα βασικά καταναλωτικά είδη (FMCGs) παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων στο σύνολό τους, στο 6,1%.
  • Οι τεμαχιακές πωλήσεις στα βασικά καταναλωτικά είδη (FMCGs) παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο, στο 0,6%.
  • Ο κλάδος των βασικών καταναλωτικών ειδών (FMCGs) κατέγραψε σημαντική αύξηση της πληθωριστικής πίεσης, από το +1,6% που σημειώθηκε το πρώτο τρίμηνο, στο +10,9% κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με τη πτώση του όγκου ωστόσο να συγκρατείται κατά την διάρκεια του έτους.
  • Το τρίτο τρίμηνο του έτους ο τουρισμός φαίνεται να έπαιξε σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση βασικών καταναλωτικών ειδών (FMCGs), καθώς παρ’ όλο τον διπλασιασμό σχεδόν του επιπέδου της μέσης τιμής σε σχέση με το β’ τρίμηνο, η ζήτηση παρουσίασε θετικό πρόσημο στο 1,1%.

Ο Sales & Engagement Manager της NielsenIQ, Κώστας Παπαδάκης, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας αναφέρει «πως παρά τον πληθωρισμό του μέσου καλαθιού των FMCGs στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαπενταετίας, η συνολική ετήσια κατανάλωση κατέγραψε ελάχιστες απώλειες, οι οποίες μάλιστα κατά κανόνα προήλθαν από το πρώτο τρίμηνο του έτους, όταν οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου συγκρίνονται με την περίοδο του παρατεταμένου lockdown του 2021. … Οι καταναλωτές αν και διαφοροποίησαν τις προτιμήσεις τους ή ακόμα πρόσθεσαν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι τους ή κυνήγησαν τις προσφορές, στο τέλος αγόρασαν σχεδόν τον ίδιο αριθμό τεμαχίων με πέρυσι, συντηρώντας για μια ακόμη χρονιά τα μετά-κορωνοϊού υψηλά επίπεδα πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου της τελευταίας τριετίας».

Όσον αφορά τώρα στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα Τρόφιμα & Ποτά παρουσίασαν την πιο θετική τάση της τάξεως του 7,1%, με τη ζήτηση να παραμένει σχεδόν σταθερή (+0,5%).

Παρατηρώντας την απόδοση των διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών, στις οποίες η NielsenIQ αποδομεί την αγορά, άξιο σχολιασμού είναι το γεγονός ότι όλες οι επιμέρους γεωγραφικές περιοχές παρουσίασαν θετικές τάσεις και ιδιαίτερα οι περιοχές της Κρήτης και της Πελοποννήσου, οι οποίες φαίνεται να τονώθηκαν σημαντικά από την τουριστική δραστηριότητα, σημειώνοντας αύξηση τζίρου κατά 9,2 και 8,5% σε σχέση με το 2021.

Σε επίπεδο κατηγοριών, στα Τρόφιμα & Ποτά, ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, καθαρά λόγω ανατιμήσεων, παρουσίασαν μεταξύ άλλων, τα Σπορέλαια (+30,6%) και τα Ελαιόλαδα (+16,4%), ενώ μείωση στο τζίρο τους είχαν ορισμένες από τις κατηγορίες αλκοολούχων ποτών όπως το Κρασί (-6,0%) και το Ουίσκι (-3,2%), πιθανότατα και λόγω της στροφής στην κατανάλωση εκτός σπιτιού.

Πηγή: newmoney.gr

20 January 2023
Banner
Banner